Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. Να αναγνωρίζουν βασικές έννοιες της ψυχοδυναμικής θεωρίας και της ψυχανάλυσης
2. Να συζητούν συγκριτικά την ψυχαναλυτική προσέγγιση του Freud, των εκπροσώπων των αντικειμενότροπων σχέσεων (Klein Sullivan) και του Lacan
3. Να συζητούν κριτικά την ψυχαναλυτική προσέγγιση της ψυχοπαθολογίας
4. Να αναγνωρίζουν τις κυριότερες ψυχαναλυτικές τεχνικές
5. Να συζητούν μελέτες περίπτωσης υπό το πρίσμα της ψυχαναλυτικής προσέγγισης
6. Να κατανοούν κριτικά την ιστορία της ψυχανάλυσης και το ρόλο της στο σήμερα
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
5. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
6. Ηθική κρίση
Περιεχόμενο μαθήματος
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
● Ορισμοί & ιστορικά στοιχεία
● Διάκριση μεταξύ ψυχαναλυτικής και ψυχοδυναμικής θεραπείας
● Η λειτουργία του ψυχικού οργάνου
● Υποδιαιρέσεις του Ψυχικού Οργάνου
● Στάδια ψυχοσεξουαλικής ανάπτυξης
● Άγχος και μηχανισμοί Άμυνας του Εγώ
● Η σημαντικότητα της λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας
● Εφαρμογή της ψυχαναλυτικής θεωρίας και πρακτικής στη θεραπευτική διαδικασία
● Μεταβίβαση
● Θεραπευτική Συμμαχία
● Αρνητική ΘεραπευτικήΑντίδραση
● Αντίσταση
● Εκδραμάτιση
● Αντιμεταβίβαση
● Ερμηνεία
● Η Ενήλικη Ζωή & η Εκλογή του Ερωτικού Αντικειμένου
● Όνειρα
● Αντικειμενότροπες Σχέσεις
● Ψυχανάλυση του Lacan
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Εργαστήρια |
13 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
10 |
Συγγραφή Εργασίας |
20 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
5 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
33 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων 2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή
κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/Την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Freud,S.(1996). .Ε., ισαγωγή στην ψυχανάλυση (μεταφρ.Λ. Αναγνώστου). Αθήνα: Εκδόσεις Επίκουρος
McWilliams, N. (2012). Ψυχαναλυτική Διάγνωση (Μεταφρ. Α. Καραμπέτσου, Τ. Αναγνωστοπούλου)(επιμ. Τ. Αναγνωστοπούλου, Σ. Τριλίβα). Αθήνα: Ινστιτούτο Ψυχολογίας και Υγείας
Spurling, L. (2017). An introduction to Psychodynamic Counseling (3rd edition). Mcmillan education. Pelgrave.
Μαλικιώση-Λοϊζου, Μ. (2012). Συμβουλευτική ψυχολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο Φαλάρας,Β.,(2010).Η ψυχαναλυτική διαδικασία.Θεωρητικές έννοιες και όψεις της
πρακτικής. Αθήνα: Εκδόσεις Βήτα
Επιστημονικά άρθρα τα οποία αναρτώνται στην πλατφόρμα του μαθήματος.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
The International Journal of Psychoanalysis European
Journal of Psychoanalysis
Journal of American Psychoanalytic Association
Psychoanalytic Psychology
Psychoanalysis, Culture and Society Contemporary Psychoanalysis
The Psychoanalytic Quarterly
Περιοδικό «Ψυχανάλυση»