ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ

6ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΕΕ611
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. Να κατανοήσουν την σημασία της Κριτικής Σκέψης για το επάγγελμα του Ψυχολόγου
2. Να να περιγράφουν τις προδιαθέσεις και τις δεξιότητες Κριτικής Σκέψης
3. Να αναγνωρίσουν τις προδιαθέσεις και δεξιότητες που πρέπει να βελτιώσουν
4. Να περιγράφουν και να συζητούν πιθανά εμπόδια στην ανάπτυξη της Κριτικής Σκέψης
5. Να σχεδιάζουν στρατηγικές που τους επιτρέπουν να ξεπερνούν τα εμπόδια και να σκέφτονται κριτικά
6. Να συζητούν κριτικά ψυχοκοινωνικά ζητήματα

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Λήψη αποφάσεων
3. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
4. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
5. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
6. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
7. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
8. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
9. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Περιεχόμενο μαθήματος

Σύμφωνα με την Αμερικάνικη Ψυχολογική Εταιρία, η Κριτική Σκέψη είναι μια από τις πέντε βασικές δεξιότητες που πρέπει να αναπτύξουν κατά την διάρκεια των σπουδών τους οι φοιτητές/τριες Ψυχολογίας (APA,2013). Στόχος του μαθήματος αυτού είναι να εισάγει τους/τις φοιτητές/τριες στην θεωρία της Κριτικής Σκέψης και να αυξήσει το κίνητρό τους για Κριτική Σκέψη, τόσο κατά την διάρκεια των σπουδών τους, όσο και αργότερα στην εργασία τους, αλλά και σε όλες τις πτυχές της καθημερινότητάς τους. Πέρα από την παρουσίαση των βασικών θεωριών, οι φοιτητές/τριες θα έχουν την δυνατότητα να
εξασκηθούν και να βελτιώσουν τις δεξιότητες Κριτικής Σκέψης μέσα από ασκήσεις, οι οποίες θα δοκιμάσουν τις πεποιθήσεις τους και θα αυξήσουν την επίγνωσή τους για τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται και παίρνουν αποφάσεις. Κατά την διάρκεια του εξαμήνου οι φοιτητές/τριες θα κατανοήσουν ότι η κριτική σκέψη είναι ένας τρόπος σκέψης που βελτιώνεται διαρκώς.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 30
Συγγραφή Εργασίας 15
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 6
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 30
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).


Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Browne, M. N., & Keeley, S. M. (2004). Οδηγός κριτικής σκέψης: 11 ερωτήσεις για μια κριτική ακρόαση ή ανάγνωση. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.
Halpern, D. F. (1999). Esperanto and the tower of Babel: A taxonomy of thinking.
Psychology: The Journal of the Greek Psychological Society, 6(3), 255-264.
Harpern, D. F. (1996). Thought and knowledge: An Introduction to Critical Thinking (3rd ed.). New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Kuhn, D. (1999). A developmental model of critical thinking. Educational Researcher, 28, 16- 26.
Kuhn, D., & Udell, W. (2003). The development of argument skills. Child Development, 74, 1245-1260.
Moore, B. N., & Parker, R. (2007, 8th ed.). Critical Thinking. New York: The McGraw-Hill Companies.
Pnevmatikos, D., Christodoulou, P., & Georgiadou, T. (2019). Promoting critical thinking in higher education through the values and knowledge education (V a KE) method. Studies in Higher Education, 44(5), 892-901.

Sternberg, R. J., & Ben-Zeev, T. (2001). Complex cognition: The Psychology of human thought. New York: Oxford University Press.
Κωσταρίδου-Eυκλείδη, Α. (2011). Ψυχολογία της σκέψης. Αθήνα: Πεδίο.
Παιονίδης, Φ. (2014). Στοιχεία κριτικής επιχειρηματολογίας. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Ζήτη.



Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Critical and Creative
Thinking Journal of Nursing
Education Psychology Learning & Teaching
Thinking Skills and Creativity

© 2020 psy.uowm.gr