Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. Να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με την έρευνα, τη φύση και το μηχανισμό λειτουργίας του μεταγιγνώσκειν και της αυτο-ρύθμισης, την αλληλεπίδραση και τη σύνδεσή τους με άλλες ψυχολογικές διεργασίες, καθώς και τις συνέπειές τους στη στοχοκατευθυνόμενη συμπεριφορά και δράση και στην αυτο-ρυθμιζόμενη μάθηση και διδασκαλία.
2. Να γνωρίζουν τις πρακτικές εφαρμογές και προεκτάσεις των παραπάνω γνώσεων στην εκπαίδευση και τη γνωστική ψυχολογία, με στόχο τόσο την καλλιέργεια των μεταγνωστικών δεξιοτήτων σε παιδιά και την εφαρμογή μαθησιακών παρεμβάσεων μέσω της χρήσης των μεταγνωστικών στρατηγικών και της αυτο-ρύθμισης.
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Άσκηση κριτικής και αυτοαξιολόγηση
7. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
8. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
Στα πλαίσια του μαθήματος θα αναπτυχθούν οι παρακάτω ενότητες:
● Το μεταγιγνώσκειν, οι μορφές και οι μέθοδοι μελέτης και μέτρησή του
● Μέτρηση των μεταγνωστικών διεργασιών, της ενημερότητας και η σχέση τους με τον εγκέφαλο
● Μηχανισμός των μεταγνωστικών διεργασιών και εμπειριών
● Μεταγνωστικά αισθήματα, μεταγνωστική γνώση, μεταγνωστικές κρίσεις και εκτιμήσεις
● Η θεωρία του νου
● θεωρίες για τις γνωστικές λειτουργίες, για τη γνώση (επιστημική σκέψη), για τον εαυτό
● Μηχανισμός των μεταγνωστικών δεξιοτήτων
● Διδασκαλία και καλλιέργεια των μεταγνωστικών στρατηγικών στα παιδιά
● Προγράμματα παρέμβασης για την ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων στα παιδιά
● Χρήση ανατροφοδότησης
● Αυτο-ρύθμιση και αυτο-ενημερότητα
● Αυτο-ρύθμιση, κίνητρα, βούληση και θυμικό
● Αυτο-ρύθμιση στα παιδιά και γονεϊκότητα, αυτονομία, σχολική αποτυχία
● Δάσκαλοι και αυτο-ρύθμιση
● Αυτο-ρυθμιζόμενη μάθηση και τα συστατικά της
● Ο ρόλος των μεταγνωστικών διεργασιών στην αυτο-ρύθμιση
● Ανάπτυξη της ακαδημαϊκής αυτο-ρύθμισης
● Διδασκαλία και αυτο-ρύθμιση της μάθησης
● Στρατηγικές διδασκαλίας για την αυτο-ρύθμιση των μαθητών
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
30 |
Συγγραφή Εργασίας |
15 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
6 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
30 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή
κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
1. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων) ή με γραπτή εργασία.
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2011). Μεταγνωστικές διεργασίες και αυτο-ρύθμιση. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο
Παπαλεοντίου-Λουκά, Ε. (2010). Μεταγνώση: θεωρία και πράξη. Αθήνα: Εκδόσεις Θυμάρι.
Επιστημονικά άρθρα τα οποία αναρτώνται στην πλατφόρμα του μαθήματος.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Annual Review of Psychology
Cognition
Cognitive Psychology
Educational Review
Educational Research Review
Emotion Review
International Journal of Science Education
Journal of Educational Psychology
Journal of Education Research
Metacognition & Learning
Studies in Science Education
Teaching & Teacher Education
Teaching of Psychology
Trends in Cognitive Sciences