Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι στόχοι του μαθήματος είναι:
1.Να εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στις θεραπευτικές προσεγγίσεις μέσω τέχνης
2. Να παρουσιάσει την ουμανιστική προσέγγιση (βασικές αρχές (Θεωρητική - βιωματική κατανόηση κι εκπαίδευση σε ουμανιστικές θεωρίες προσωπικότητας του Carl Rogers, Fritz Perls, Irvin Yalom και Rollo May) στις θεραπείες μέσω τέχνης
3.Να παρουσιάσει την ψυχοδυναμική προσέγγιση (Θεωρητική - βιωματική κατανόηση κι εκπαίδευση σε ψυχαναλυτικές θεωρίες προσωπικότητας του Sigmund Freud, Carl Yung και Jacques Lacan) στις θεραπείες μέσω τέχνης
4.Να εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στη μουσικοθεραπεία
5.Να εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στην εικαστική θεραπεία
6.Να εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στη δραματοθεραπεία
7.Να εισάγει τις φοιτητές και τις φοιτήτριες στο ψυχόδραμα
8.Να εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στη χοροθεραπεία/κινησιοθεραπεία
9.Να εισάγει της φοιτητές και της φοιτήτριες στην αξιοποίηση της γραφής και της λογοτεχνίας στην ψυχοθεραπεία
10.Να παρουσιάσει πολύπλευρα τη σχέση τέχνης και ψυχοθεραπείας
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται να έχουν:
. κατανοήσει τις βασικές έννοιες των θεραπευτικών προσεγγίσεων μέσω τέχνης.
. κατανοήσει τη σημασία και τον ρόλο της τέχνης στη θεραπευτική διαδικασία
. διακρίνει τις βασικές θεραπευτικές σχολές στις θεραπείες τέχνης
. διακρίνει τα βασικά είδη θεραπειών μέσω τέχνης
. αναγνωρίσει την θεραπευτική χρησιμότητα των προσεγγίσεων μέσω τέχνης
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
2. αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
5. προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
6. ηθική κρίση
Περιεχόμενο μαθήματος
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
1. Εισαγωγή στις θεραπείες μέσω τέχνης
2. Ουμανιστική Προσέγγιση
3. Ψυχοδυναμική Προσέγγιση
4. Μουσικοθεραπεία
5. Εικαστική Θεραπεία
6. Χοροθεραπεία/Κινησιοθεραπεία
7. Δραματοθεραπεία
8.Ψυχόδραμα
9. Γραφή/λογοτεχνία
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαδραστική παρουσίαση των διαφόρων προσεγγίσεων στις διαλέξεις
Εργαστήρια που επικεντρώνονται στις διάφορες τεχνικές αξιολόγησης
Συζητήσεις
Παρουσιάσεις
Οπτικοακουστικό υλικό
Διαδικτυακοί Σύνδεσμοι
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση της πλατφόρμας eclass και επικοινωνία με e-mail
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
10 |
Συγγραφή Εργασίας |
20 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
5 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
33 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
107 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται (διαμορφωτική αξιολόγηση):
1. στη διάρκεια των μαθημάτων με την παρουσία και συμμετοχή τους στις διαλέξεις και στα εργαστήρια και στην γραπτή ατομική ή ομαδική εργασία
2. στο τέλος των μαθημάτων με γραπτές εξετάσεις (πολλαπλής επιλογής ερωτήσεις και/ή ερωτήσεις ανάπτυξης)
Βαθμολογία:
Γραπτές εξετάσεις 70%,
Συμμετοχή στη γραπτή εργασία 30%
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
● η συνάφεια του περιεχομένου που θα αναπτύξετε με τον τίτλο της εργασίας/θέμα των εξετάσεων
● η συνάφεια των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων του διδακτικού υλικού με το περιεχόμενο της εργασίας/θέμα των εξετάσεω
● η δομή της εργασίας/της απάντησης
● ο προβληματισμός και η επιχειρηματολογία
● η εγκυρότητα των στοιχείων που θα χρησιμοποιήσετε
● η ικανότητα τεκμηρίωσης
● η γλώσσα και η έκφραση
● η συνοχή και συνεκτικότητα του περιεχομένου
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Γιαννούλη, Ε. Πανταγούτσου, Α., Μαραβελής, Δ., Γιώτης, Λ., Παπαδημητρίου, Γ. Ν. (επιμ) (2019). Η συμβολή των ψυχοθεραπειών μέσω τέχνης στην ψυχιατρική θεραπευτική. Βήτα Ιατρικές Εκδόσεις.
Ζωγράφου, Λ. (επιμ). (2002) Το ψυχόδραμα. Θεωρία και Πρακτική. University Studio Press.
ΚΑΡΠ Μ.-ΧΟΛΜΣ Π.-ΜΠΡΑΝΤΣΑΟΥ ΤΑΒΩΝ Κ. (2002). To ψυχόδραμα (μτφ. Αλεξάνδρα Πενταράκη). University Studio Press.
Kessier-Κακουλίδη, L. (2011). Θεραπευτική ρυθμική. Εφαρμογές στην εκπαίδευση παιδιών με ή χωρίς αναπηρίες. Εκδόσεις Fagotto.
Malchiodi, C. (2209) Εικαστική Θεραπεία. Ένας πρακτικός οδηγός. Ελληνικά Γράμματα
Ντζιούνη, Γ. (2012) Μουσικοθεραπευτική Θεωρία και πράξη. Από τον Όμηρο έως τους ελληνιστικούς χρόνους. Εκδόσεις Παπαγρηγορίου-Νάκας
Ρόμπερτσον, Κ., Ρόμπερτσον, Τ. (2018). ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ, Ψυχοθεραπευτική Παρέμβαση για Παιδιά, Εφήβους, Ενήλικες. Εκδόσεις Το ΕΡΜΑ
Τσέργας, Ν. (2014) Θεραπευτικές Προσεγγίσεις μέσω Τέχνης. Εκδόσεις Τόπος.
Τσέργας, Ν. (2020). ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ. Εκδόσεις Gutenberg.
Ward, D. (2000). Μουσικοθεραπεία (μτφ. Μιχάλης Τόμπλερ). Εκδόσεις Νικολαΐδης, M. Edition Orpheus.
Σημειώσεις και επιστημονικά άρθρα που θα δίνονται στο μάθημα
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
International Journal of Art Therapy
Journal of Clinical Art Therapy
Dramatherapy
Journal of Music therapy
British Journal of Music therapy
Journal of Psychodrama, Sociometry and Group Psychotherapy
Journal of Art Therapies
Journal of Art-Music-Drama-and Poetry Therapy
Ψυχολογία (www.elpse.gr)
Ψυχιατρική (www.psych.gr)