Μαθησιακά Αποτελέσματα
ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Στόχοι του μαθήματος είναι:
Η ανάλυση των δυναμικών αλληλεπιδράσεων των ανθρώπινων εμπειριών με τις σχετιζόμενες όψεις του φυσικού και του κοινωνικού περιβάλλοντος.
Η μελέτη του ατόμου μέσα σε πλαίσια συμπεριφοράς, δηλ. άθικτους χώρους, οι οποίοι ορίζονται από κοινωνικές πραγματικότητες.
Η κατανόηση των μοντέλων για την αντίληψη, περιγραφή και αξιολόγηση του περιβάλλοντος
Η αναγνώριση του προσανατολισμού στο χώρο και των γνωστικών χαρτών.
Η κατανόηση της χωρική συμπεριφορά (εδαφική περιοχή και προσωπικός χώρος)
Ο προσδιορισμός της έννοιας του περιβαλλοντικού άγχους (αίσθημα συνωστισμού, θόρυβος, ρύπανση).
Η ανάδειξη της σχέσης αρχιτεκτονικής και συμπεριφοράς, φυσικού περιβάλλοντος και συμπεριφοράς, ψυχολογικών αντιδράσεων στις φυσικές και τεχνολογικές καταστροφές και της διαμόρφωσης και αλλαγής των περιβαλλοντικών στάσεων.
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες αναμένεται:
1. Να αναλύουν τις δυναμικές αλληλεπιδράσεις των ανθρώπινων εμπειριών με τις σχετιζόμενες όψεις του φυσικού και του κοινωνικού περιβάλλοντος.
2. Να μελετούν το άτομο μέσα σε πλαίσια συμπεριφοράς, δηλ. άθικτους χώρους, οι οποίοι ορίζονται από κοινωνικές πραγματικότητες
3. Να συζητούν κριτικά τα μοντέλα για την αντίληψη, περιγραφή και αξιολόγηση του περιβάλλοντος
4. Να αναγνωρίζουν τον προσανατολισμό στο χώρο και τους γνωστικές χάρτες
5. Να κατανοούν τη χωρική συμπεριφορά (εδαφική περιοχή και προσωπικός χώρος)
6. Να κατανοούν κριτικά την έννοια του περιβαλλοντικού άγχους (αίσθημα συνωστισμού, θόρυβος, ρύπανση).
7. Να διακρίνουν την ανάδειξη της σχέσης αρχιτεκτονικής και συμπεριφοράς, φυσικού περιβάλλοντος και συμπεριφοράς, ψυχολογικών αντιδράσεων στις φυσικές και τεχνολογικές καταστροφές και της διαμόρφωσης και αλλαγής των περιβαλλοντικών στάσεων.
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
2. αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
5. προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
6. ηθική κρίση
Περιεχόμενο μαθήματος
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Μοντέλα για την αντίληψη, περιγραφή και αξιολόγηση του περιβάλλοντος.
Προσανατολισμός στο χώρο και γνωστικοί χάρτες.
Χωρική συμπεριφορά (εδαφική περιοχή και προσωπικός χώρος).
Περιβαλλοντικό άγχος (αίσθημα συνωστισμού, θόρυβος, ρύπανση).
Αρχιτεκτονική και συμπεριφορά, φυσικό περιβάλλον και συμπεριφορά.
Ψυχολογικές αντιδράσεις στις φυσικές και τεχνολογικές καταστροφές
Διαμόρφωση και αλλαγή των περιβαλλοντικών στάσεων.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαδραστική παρουσίαση των διαφόρων προσεγγίσεων στις διαλέξεις
Εργαστήρια που επικεντρώνονται στις διάφορες τεχνικές αξιολόγησης
Συζητήσεις
Παρουσιάσεις
Οπτικοακουστικό υλικό
Διαδικτυακοί Σύνδεσμοι
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση της πλατφόρμας eclass και επικοινωνία με e-mail
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Εργαστήρια |
13 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
10 |
Συγγραφή Εργασίας |
20 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
5 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
33 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται (διαμορφωτική αξιολόγηση):
1. στη διάρκεια των μαθημάτων με την παρουσία και συμμετοχή τους στις διαλέξεις και στα εργαστήρια και στην γραπτή ατομική ή ομαδική εργασία
2. στο τέλος των μαθημάτων με γραπτές εξετάσεις (πολλαπλής επιλογής ερωτήσεις και/ή ερωτήσεις ανάπτυξης)
Βαθμολογία:
Γραπτές εξετάσεις 70%,
Γραπτή εργασία 30%
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
● η συνάφεια του περιεχομένου που θα αναπτύξετε με τον τίτλο της εργασίας/θέμα των εξετάσεων
● η συνάφεια των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων του διδακτικού υλικού με το περιεχόμενο της εργασίας/θέμα των εξετάσεων
● η δομή της εργασίας/της απάντησης
● ο προβληματισμός και η επιχειρηματολογία
● η εγκυρότητα των στοιχείων που θα χρησιμοποιήσετε
● η ικανότητα τεκμηρίωσης
● η γλώσσα και η έκφραση
● η συνοχή και συνεκτικότητα του περιεχομένου
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Συγκολλίτου, Ε. (επιμ.). (2018). Περιβαλλοντική Ψυχολογία: Σύγχρονες τάσεις στον ελλαδικό χώρο. Εκδόσεις: ΑΦΟΙ Κυριακίδη.
Canter, D. (2003). Περιβαλλοντική Ψυχολογία. University Studio Press.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Journal of Environmental Psychology
Frontiers in Psychology: Environmental Psychology
Journal of Cross-Cultural Psychology
Architectural Science Review