Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. να γνωρίζουν τις βασικές έννοιες της Στατιστικής,
2. να κατανοούν τις ποσοτικές μεθόδους έρευνας και τις εφαρμογές τους στον κλάδο της Ψυχολογίας,
3. να είναι σε θέση να περιγράφουν τα δεδομένα που έχουν συγκεντρωθεί κατά την διάρκεια μια έρευνας,
4. να κατανοούν τους βασικούς ελέγχους στατιστικών υποθέσεων και να είναι σε θέση να επιλέγουν και να εφαρμόζουν τις κατάλληλες μεθόδους για τον έλεγχο υποθέσεων.
5. να είναι σε θέση να χειρίζονται στατιστικά προγράμματα.
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
5. Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
6. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
7. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
8. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
Το μάθημα αυτό έχει ως στόχο την εξοικείωση των φοιτητών/τριώνμε τον κλάδο και τις χρήσεις της Στατιστικής στις Κοινωνικές Επιστήμες, με έμφαση στην επιστήμη της Ψυχολογίας. Στα πλαίσια του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες εξοικειώνονται με την
Περιγραφική Στατιστική˙ τους πίνακες, τις γραφικές παραστάσεις, τις συχνότητες, τα μέτρα κεντρικής τάσης και τα μέτρα διασποράς. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η θεωρία και οι κατανομές πιθανοτήτων και συζητούνται ζητήματα δειγματοληψίας και εκτίμησης. Τέλος, οι φοιτητές/τριες εξοικειώνονται με τις συσχετίσεις, καθώς και με τους βασικούς στατιστικούς ελέγχους υποθέσεων. Παράλληλα, στα πλαίσια του εργαστηρίου στατιστικής, οι φοιτητές/τριες έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν στατιστικά προγράμματα και να εξασκηθούν στη χρήση τους.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Εργαστήρια |
13 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
20 |
Ασκήσεις |
25 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
33 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
130 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται*:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων και των εργαστηριακών ασκήσεων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών/ εργαστηριακών ασκήσεων, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε
εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος των μαθημάτων με γραπτές εξετάσεις (ερωτήσεις σύντομης και εκτεταμένης απάντησης).
*Η συστηματική συμμετοχή στις εργαστηριακές ασκήσεις είναι υποχρεωτική και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την συμμετοχή στις τελικές εξετάσεις και την τελική αξιολόγηση του/ της φοιτητή/-τριας.
Τελική Βαθμολογία:
Στην τελική βαθμολογία συνεκτιμάται:
● η επίδοση των φοιτητών/τριών στις γραπτές εξετάσεις (70% του τελικού βαθμού)
● η επίδοση των φοιτητών/τριών στις
εργαστηριακές ασκήσεις (30% του τελικού βαθμού), εφόσον ο βαθμός της τελικής εξέτασης είναι τουλάχιστον 5.
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Aron, A., Aron, E. & Coups, E. (2013). Statistics for psychology. Pearson Higher Ed USA.
Howitt, D., & Cramer, D. (2017). Understanding statistics in psychology with SPSS. Pearson Higher Ed.
Norris, G., Qureshi, F., Howitt, D. & Cramer, D. (2017). Εισαγωγή στη Στατιστική με το SPSS για τις Κοινωνικές Επιστήμες. Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
Tintle, Ν. L., Chance, B. L., Cobb, G. W., Rossman, A.J., Roy, S., Swanson, T. M. & Vanderstoep, J. L. (2021). Εισαγωγή στις στατιστικές έρευνες (επιμ: Σ. Αναστασιάδου, Α. Δραμαλίδης, Ε. Τσακιρίδου, Θ. Φωτιάδης). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg
Αγγελής, Β. & Δημάκη Α. (2011). Στατιστική. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σοφία.
Αντνάν, Σ. (2012). Πιθανότητες και Στατιστική. Αυτοδιαχειριζόμενη Κοινότητα του Βιβλίου ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ..
Βασιλειάδης, Γ., Καλογηράτου, Ζ. & Μονοβασίλης, Θ. (2019). Εισαγωγή στη Στατιστική με Εφαρμογές σε SPSS και Excel. Αθήνα: Εκδόσεις Μπένου.
Βουδούρη, Α. (2017). Εφαρμογές Θεωρίας Πιθανοτήτων & Στατιστικής. Αθήνα: Εκδόσεις Διάδραση.
Γναρδέλλης, Χ. (2013). Ανάλυση δεδομένων με το IBM SPSS Statistics 21. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Γναρδέλλης, Χ. (2019). Εφαρμοσμένη Στατιστική. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση. Ζαχαροπούλου, Χ. (2015). Στατιστική, Τόμος Ά. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σοφία. Καλαματιανού, Α. (2016). Κοινωνική Στατιστική. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Βόντα, Ι. & Καραγρηγορίου, Α. (2017). Εφαρμοσμένη Στατιστική Ανάλυση και Στοιχεία Πιθανοτήτων. Αθήνα: Εκδόσεις Παρασκήνιο
Μπερσίμης, Σ. & Σαχλάς, Α. (2020). Εισαγωγή στη Στατιστική και στις Πιθανότητες. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα
Παπαδόπουλος, Γ. (2015). Εισαγωγή στις Πιθανότητες και τη Στατιστική. Αθήνα: Gutenberg. Σταλίκας, Α. & Κυριάζος, Θ. (2019). Μεθοδολογία Έρευνας και Στατιστική. Με τη χρήση του
R. Αθήνα: Μοτίβο εκδοτική ΑΕ – Εκδόσεις Τόπος.
Σταμοβλάσης, Δ. & Βαϊοπούλου, Γ. (2021). Μεθοδολογία Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες. Αθήνα: Ζυγός
Φιλιππάκης, Μ. (2019). Θεωρία Πιθανοτήτων και Στοιχεία Στατιστικής. Αθήνα: Εκδόσεις Τσότρας.
Χαλικιάς, Μ., Μανωλέσου, Α, & Λάλου, Π. (2016). Μεθοδολογία έρευνας και εισαγωγή στη Στατιστική Ανάλυση Δεδομένων με το IBM SPSS STATISTICS. Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα - Αποθετήριο Κάλλιπος.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Bayesian Analysis
British Journal of Mathematical and Statistical Psychology
Journal of Educational and Behavioral Statistics
Multivariate Behavioral Research
Psychological Methods
Psychometrika
Structural Equation Modeling
The R Journal