Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. Να γνωρίζουν τα είδη των γλωσσικών δυσκολιών (πρωτογενείς και δευτερογενείς γλωσσικές δυσκολίες),
2. Να κατανοούν τα βασικά αιτιολογικά μοντέλα των γλωσσικών δυσκολιών, καθώς και τα είδη των γλωσσικών δυσκολιών,
3. Να κατανοούν τα βασικά γνωστικά και ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά των παιδιών με γλωσσικές δυσκολίες,
4. Να γνωρίζουν τρόπους εντοπισμού των γλωσσικών δυσκολιών
5. Να συζητούν τις γενικές αρχές προγραμμάτων παρέμβασης
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
5. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
1. Η λειτουργία της Γλώσσας (Φωνολογία, Μορφολογία, Σύνταξη, Σημασιολογία, Πραγματολογία).
2. Εννοιολογικοί προσδιορισμοί στο πεδίο των Γλωσσικών δυσκολιών.
3. Αιτιολογικά μοντέλα των γλωσσικών δυσκολιών. 4.Ταξινόμηση των γλωσσικών δυσκολιών.
5. Εντοπισμός των παιδιών με γλωσσικές δυσκολίες. Χαρακτηριστικά των παιδιών με ειδικές δυσκολίες στην ομιλία και τη γλώσσα.
6. Η αξιολόγηση των παιδιών με γλωσσικές δυσκολίες – Διαγνωστικά κριτήρια και Ψυχομετρικά εργαλεία.
7. Γνωστικά και ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά των παιδιών με γλωσσικές δυσκολίες.
8. Γνωστικό και Γλωσσικό Προφίλ Μαθητών με Ειδική Γλωσσική Διαταραχή: Διερεύνηση της Μεταξύ τους Σχέσης.
9. Η σχέση μεταξύ της Ειδικής γλωσσικής διαταραχής και της Δυσλεξίας.
10. Η σχέση μεταξύ της Ειδικής γλωσσικής διαταραχής και του Αυτισμού.
11. Πλαίσια φοίτησης για παιδιά με γλωσσικές δυσκολίες.
12. Ατομικά και ομαδικά προγράμματα παρέμβασης για παιδιά με γλωσσικές διαταραχές.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
36 |
Συγγραφή Εργασίας |
25 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
20 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος των μαθημάτων με γραπτές εξετάσεις (ερωτήσεις σύντομης και εκτεταμένης απάντησης).
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Μπόντη, Ε. (2013). Ειδικές Μαθησιακές δυσκολίες. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Μέθεξις Norbury, C. F., Tomblin, B. J. & Bishop, D. V.M. (2013). Κατανοώντας τις Αναπτυξιακές Γλωσσικές Διαταραχές. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg
Παντελιάδου, Σ. (2011). Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτική πράξη. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο
Σαρρής, Δ. (επιστ. επιμ). (2021). Διαταραχές γραπτού-προφορικού λόγου και επικοινωνίας σε παιδιά με και χωρίς τυπική ανάπτυξη. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο
Στασινός, Δ. (2015). Ψυχολογία του λόγου και της γλώσσας. Εκδόσεις Gutenberg
Σταυρακάκη, Σ. (2021). Λόγος και Νόηση στις Διαταραχές Παιδιών και Ενηλίκων. Αθήνα: Εκδόσεις Βήτα
Τάνταρος, Σ. (2011). Δυσκολίες Μάθησης. Αναπτυξιακές Κλινικές και εκπαιδευτικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο