Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. Να κατανοούν τη νευρωνική ανάπτυξη (δομικές και λειτουργικές αλλαγές στον εγκέφαλο) ως υπόβαθρο της ανάπτυξης των λειτουργιών
2. Να γνωρίζουν επιλεγμένα νευροαναπτυξιακά σύνδρομα και τη νευροψυχολογική κλινική εικόνα τους, τις επιδράσεις τους στη συμπεριφορά και τις κύριες μεθόδους αξιολόγησής τους.
3. Να μπορούν να εκτιμήσουν συγκριτικά την αποτελεσματικότητα διαφόρων μεθόδων αποκατάστασης
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
7. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι η ανασκόπηση και ανάλυση κλασσικών θεωριών στη νευροψυχολογία, των κυριότερων νευροψυχολογικών συνδρόμων, του υποστρώματός τους, των μεθόδων αξιολόγησής τους και των σχετικών μεθόδων αποκατάστασης. Πιο συγκεκριμένα, θα αναπτυχθούν οι παρακάτω ενότητες:
● Νευρωνικά χαρακτηριστικά της ανάπτυξης.
● Ανάπτυξη λειτουργιών.
● Δομική ανάπτυξη εγκεφάλου.
● Επιδράσεις του περιβάλλοντος στην εγκεφαλική ανάπτυξη.
● Ανάπτυξη της λειτουργικής ασυμμετρίας.
● Ευαλωτότητα και πλαστικότητα του αναπτυσσόμενου εγκέφαλου.
● Νευροαπεικόνιση και Κλινική Νευροψυχολογία
● Κλινική Νευροψυχολογία και Νευροψυχολογική Εκτίμηση
● Εγκέφαλος παιδιών και ενηλίκων: Δομικές και λειτουργικές διαφορές.
● Νευροαναπτυξιακές διαταραχές, αναπτυξιακά σύνδρομα.
● Η νευροψυχολογία των αναπτυξιακών συνδρόμων
● Διαταραχές της μνήμης
● Διαταραχές των εκτελεστικών λειτουργιών
● Διαταραχές της γλώσσας
● Διαταραχές της κίνησης
● Διαταραχές της αντίληψης
● Διαταραχές του συναισθήματος
● Ψυχολογικά συμπτώματα σε διαταραχές του εγκεφάλου
● Γενετικά σύνδρομα σχετιζόμενα με νοητική καθυστέρηση
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
36 |
Συγγραφή Εργασίας |
25 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
20 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτή εργασία.
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Αλευριάδου, Α., & Γκιαούρη, Σ. (2009). Γενετικά Σύνδρομα Νοητικής Καθυστέρησης: Αναπτυξιακή και εκπαιδευτική προσέγγιση. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
Μαλεγιαννάκη, Χ. Α. & Κοσμίδου, Μ. (2021). Νευροψυχολογία των γενετικών συνδρόμων. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg
Παπαδημητρίου Γ., & Γκοτζαμάνης Κ. (2015). ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ: DSM-5-TM. Αθήνα: Ιατρικές Εκδόσεις Λίτσας.
Τριάρχου, Λ. (2006). Αναπτυξιακά σύνδρομα στην ειδική αγωγή. Θεσσαλονίκη: ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Archives of Clinical
Neuropsychology Journal of Neuropsychology
Neuropsychologia
Neuropsychology