Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. Να αποκτήσουν τη βασική θεωρητική γνώση για τη διαδικασία της γνωστικής αξιολόγησης σε ενήλικες και παιδιά.
2. Να γνωρίζουν την ιεραρχική δόμηση και τα συστατικά των επιτελικών λειτουργιών.
3. Να γνωρίσουν τις αρχές της ψυχομετρικής θεωρίας και τους κανόνες δεοντολογίας
κατά τη χρήση των εργαλείων γνωστικής αξιολόγησης.
4. Να αποκτήσουν γνώση για τα κυριότερα είδη εργαλείων που χρησιμοποιούνται για την εκτίμηση των επιτελικών λειτουργιών
5. να αποκομίσουν πρακτικές γνώσεις σε διαδικασίες χορήγησης και βαθμολόγησης γνωστικών/νευροψυχολογικών δοκιμασιών, συστοιχιών και ερωτηματολογίων που χρησιμοποιούνται στην αξιολόγηση των επιτελικών λειτουργιών.
6. Να είναι ενήμεροι/ες για τα ελλείμματα που εμφανίζονται στις επιτελικές λειτουργίες σε διάφορες αναπτυξιακές, νευρολογικές και ψυχιατρικές διαταραχές.
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη εργασία
3. Ομαδική εργασία
4. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
5. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
6. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
7. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Περιεχόμενο μαθήματος
Ιεραρχική δομή και συστατικά των επιτελικών λειτουργιών. Αναστολή αυτόματων αποκρίσεων, εκτελεστικός έλεγχος, σχεδιασμός και ακολουθία, εννοιολογική μάθηση και αλλαγή κριτηρίου, η χρήση της ανατροφοδότησης, λήψη αποφάσεων και κριτική ικανότητα, εργαζόμενη μνήμη, προσοχή και κατανομή γνωστικών αποθεμάτων, αυθόρμητη ευελιξία και επίλυση προβλημάτων. Νευροανατομικό υπόβαθρο των επιτελικών λειτουργιών και σύγχρονα δεδομένα από τεχνικές δομικής και λειτουργικής απεικόνισης του εγκεφάλου. Βασικές αρχές, στόχοι, μέθοδοι και ζητήματα δεοντολογίας κατά την ψυχομετρική εκτίμηση. Η αξιολόγηση των επιτελικών λειτουργιών. Επίδειξη της χορήγησης, βαθμολόγησης και ερμηνείας των αποτελεσμάτων από ευρέως διαδεδομένες γνωστικές δοκιμασίες για την αξιολόγηση των επιτελικών λειτουργιών που χρησιμοποιούνται στην έρευνα και στην κλινική πράξη. Η ανάπτυξη και η αξιολόγηση των επιτελικών λειτουργιών σε παιδιά και εφήβους. Ο ρόλος των επιτελικών λειτουργιών στη γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική ωρίμανση των παιδιών σχολικής ηλικίας. Δυσλειτουργία των επιτελικών λειτουργιών σε νευροαναπτυξιακές (αυτισμός, ΔΕΠ-Υ, κ.ά.), νευρολογικές (κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, νευροεκφυλιστικά νοσήματα), και ψυχιατρικές διαταραχές (σχιζοφρένεια, ιδεοψυχαναγκαστική-καταναγκαστική διαταραχή, διπολική διαταραχή). Διαταραχές ενημερότητας και ικανότητα ενσυνείδητης συγκατάθεσης, τρόποι αξιολόγησης και έρευνα.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Δια ζώσης
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
20 |
Συγγραφή Εργασίας |
25 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
6 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
30 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση
εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Best, J. R., & Miller, P. H. (2010). A developmental perspective in executive function. Child Development, 81(6), 1641-1660.
Chan, R., C. K., Shum, D., Toulopoulou, T., &. Chen, E. Y. H. (2008). Assessment of executive functions: Review of instruments and identification of critical issues. Archives of Clinical Neuropsychology, 23(2), 201-216.
Κοσμίδου, Μ. (2008). Κλινική νευροψυχολογική εκτίμηση. Αθήνα: Παρισιάνου.
Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2018). Βασικές αρχές νευροψυχολογίας του ανθρώπου (Επιμ.
Γιακουμάκη, Σ., & Καστελλάκης, Α.). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Μαλεγιαννάκη, Α., Μεσσήνης, Λ., & Παπαθανασόπουλος, Π. (2011). Κλινική παιδονευροψυχολογία. Πάτρα: Εκδόσεις Gotsis.
Lezak, M. D., Howieson, D. B., & Loring, D. W. (2012). Νευροψυχολογική Εκτίμηση, 4η έκδοση (Επίτομο) (Επιμ. Μεσσήνης, Λ., Κοσμίδου, Μ., & Παπαθανασόπουλος, Π.). Πάτρα: Εκδόσεις Gotsis.
Zelazo, P. D., & Carlson, S. M. (2020). The neurodevelopment of executive function skills: Implications for academic achievement gaps. Psychology & Neuroscience, 13(3), 273-298.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
περιοδικά: Behavior Research
Methods Cognitive
Development Developmental
Neuropsychology
Journal of Experimental Child
Psychology Journal of Neuropsychology
Journal of Neuroscience
Methods Psychological
Assessment Psychological
Bulletin
The Clinical Neuropsychologist