Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. Να γνωρίζουν τη διεπιστημονική φύση της γνωσιακής επιστήμης και τα ερωτήματα που θέτει και απαντά.
2. Να γνωρίζουν τις βασικές θεωρητικές αρχές που υιοθετούν η κάθε μία από τις επιστήμες που ασχολούνται με το νου.
3. Να γνωρίζουν τα παραδοσιακά πειράματα και τις σύγχρονες μεθόδους έρευνας στη γνωσιακή επιστήμη.
4. Να εξοικειωθούν με μηχανήματα καταγραφής και υπολογιστικό λογισμικό που εμπλέκονται στην έρευνα του νου.
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη εργασία
3. Ομαδική εργασία
4. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
5. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
6. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
7. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
8. Ευαισθητοποίηση σε θέματα φύλου
Περιεχόμενο μαθήματος
Εισαγωγή στη γνωσιακή επιστήμη, θεμελιώδεις έννοιες και ιστορική αναδρομή. Διεπιστημονικότητα με επιστήμες όπως η φιλοσοφία, η ψυχολογία, οι νευροεπιστήμες, η γλωσσολογία και η πληροφορική. Φιλοσοφία του νου. Συνείδηση. Η προθετικότητα και το πρόβλημα νου-σώματος. Διεπιστημονικές μέθοδοι και τεχνικές αξιολόγησης του νου και των γνωσιακών λειτουργιών (αντίληψη, προσοχή, μνήμη και μάθηση, επίλυση προβλημάτων). Βασική και εφαρμοσμένη γνωσιακή επιστήμη. Η δομή και η λειτουργία των νευρωνικών δικτύων του εγκεφάλου. Σύγχρονα δεδομένα για του νου μέσα από τεχνικές λειτουργικής νευροαπεικόνισης του εγκεφάλου. Νευροβιολογία της νόησης και της συμπεριφοράς. Υπολογιστική νευροεπιστήμη. Νους και μηχανή. Γνωσιακή ψυχολογία, δημιουργία εννοιών και κατηγορίες ταξινόμησης, τρόποι αναπαράστασης της γνώσης (προτασιακή, σχηματική αναπαράσταση). Γνωσιακή ψυχολογία και διεργασίες (εργαζόμενη μνήμη, προσοχή, αυτοματοποιημένη και ελεγχόμενη δράση, συγκίνηση, επίλυση προβλημάτων). Τεχνητή νοημοσύνη. Γλωσσολογία, θεωρία σύνταξης, γλωσσική κατάκτηση σημασιολογία και νόημα (είδη συλλογισμού). Συμβολική λογική.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Δια ζώσης
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
20 |
Συγγραφή Εργασίας |
25 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
6 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
30 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Βοσνιάδου, Σ. (2004). Γνωσιακή επιστήμη. Αθήνα: Gutenberg.
Stillings, N. A., Weisler, S. E., Chase, C. (2011). Εισαγωγή στη γνωσιοεπιστήμη (Επιμ. Φρέρη, Ε.). Αθήνα: ΜΙΕΤ.
Thagard, P. (2009). Νους: Εισαγωγή στη γνωσιακή επιστήμη (Επιμ. Ντάβου, Μπ.). Αθήνα: Εκδοσεις Πολύτροπον
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
περιοδικά:
Annual Review of Neuroscience Behavioral and Brain Sciences Brain and Cognition
Brain Research Cerebral Cortes
Cognition
Cognitive, Affective and Beavioral Neuroscience
Cognitive Science
Cognitive Systems Research Consciousness and Cognition
Human Brain Mapping
Journal of Cognitive Neuroscience
Journal of Neuroimaging
Mind and Language Nature
Neuroscience
NeuoImage
Neural Computation
Review of Philosophy and Psychology
Social Cognitive and Affective
Neuroscience Trends in Cognitive
Sciences
Topics in Cognitive Science
The Journal of Neuroscience