Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. Να αναγνωρίζουν βασικά ερευνητικά ερωτήματα που απασχολούν την έρευνα στο πεδίο της Εφαρμοσμένης Αναπτυξιακής Ψυχολογίας.
2. Να αξιολογούν και να συζητούν κριτικά ερμηνευτικά πλαίσια και ερευνητικά δεδομένα που αφορούν το πεδίο της Εφαρμοσμένης Αναπτυξιακής Ψυχολογίας
3. Να αναγνωρίζουν παράγοντες που επιδρούν στην ανάπτυξη του ατόμου όπως η οικογένεια, η εκπαίδευση, οι διαπροσωπικές σχέσεις, οι δομές υγείας και πρόνοιας, ο πολιτισμός, το ψηφιακό περιβάλλον.
4. Να εφαρμόζουν κριτικά τις γνώσεις τους από τα σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα, προκειμένου να προτείνουν, να σχεδιάζουν, να υλοποιούν και να αξιολογούν δράσεις και παρεμβάσεις με στόχο την ενδυνάμωση, πρόληψη, βελτίωση της ανάπτυξης παιδιών, εφήβων και νεαρών ενηλίκων.
5. Να σχεδιάζουν και να τεκμηριώνουν της προτάσεις μέτρων για την εφαρμογή της επιστημονικής γνώσης στη χάραξη πολιτικών σε ιδιαίτερα επίκαιρα θέματα εκπαίδευσης και ψυχικής υγείας παιδιώn, εφήβων και νεαρών ενηλίκων (πρβλ., πανδημία covid-19).
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Άσκηση κριτικής σκέψης
7. Προαγωγή της ελεύθερης και δημιουργικής σκέψης.
Περιεχόμενο μαθήματος
Η Εφαρμοσμένη Αναπτυξιακή Ψυχολογία αποτελεί ένα σύγχρονο επιστημονικό πεδίο το οποίο εστιάζει στις προεκτάσεις των θεωριών της ανθρώπινης ανάπτυξης και εφαρμογής της γνώσης για την πρόληψη, βελτίωση και ενδυνάμωση της ζωής των παιδιών, των εφήβων και των νεαρών ενηλίκων. Ο όρος «ανθρώπινη ανάπτυξη» αναφέρεται στους μετασχηματισμούς και τις αλλαγές που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια του κύκλου ζωής και τις διαδικασίες ή μηχανισμούς που επηρεάζουν τη συμπεριφορική, γνωστική, συναισθηματική και ηθική ανάπτυξη των ατόμων. Ο όρος «εφαρμογή» αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο η γνώση που αποκτάται από την έρευνα μπορεί να εφαρμοστεί για την βελτίωση των αναπτυξιακών αποτελεσμάτων, μέσω σχεδιασμού, υλοποίησης και αξιολόγησης παρεμβάσεων σε ποικίλα πλαίσια, όπως αυτό της οικογένειας, των διαπροσωπικών σχέσεων, της εκπαίδευσης, της υγείας, της πρόνοιας, του πολιτισμού και του ψηφιακού περιβάλλοντος.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
30 |
Συγγραφή Εργασίας |
15 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
6 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
30 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών).
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτή εργασία.
Η τελική βαθμολογία του μαθήματος ορίζεται ως εξής:
● το 40% της τελικής βαθμολογία βασίζεται στην παρουσίαση εργασιών κατά την διάρκεια των μαθημάτων. Κατά την διάρκεια του εξαμήνου, οι φοιτητές θα κληθούν να παρουσιάσουν μια εργασία (ομαδική εργασία) βασιζόμενοι σε σύγχρονη βιβλιογραφία σχετική με τα θέματα που πρόκειται να συζητηθούν.
● το 60% της τελικής βαθμολογία βασίζεται στον βαθμό της γραπτής εργασίας. Στο τέλος του εξαμήνου, οι φοιτητές θα κληθούν να επιλέξουν μια από τις θεματικές που θα συζητηθούν και να παραδώσουν ατομική εργασία για το θέμα που έχουν επιλέξει.
Τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου στην πλατφόρμα e-class και προφορικά στους φοιτητές, ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Weiten, W., Dunn, D.S., & Yost Hammer, E. (2021). Ψυχολογία Εφαρμοσμένη στη Σύγχρονη Ζωή. Προσαρμογή Στον 21ο Αιώνα. Αθήνα: Κλειδάριθμος.
Martin, P. R., Cheung, F. M., Knowles, M. C., Kyrios, M., Littlefield, L., Overmier, J. B., & Prieto, J. M. (Eds.). (2011). IAAP handbook of applied psychology. John Wiley & Sons.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Journal of Applied Developmental Psychology
Applied Developmental Science
Journal of Applied Psychology
Applied Psychology: An International Review
Applied Psychology: Health and Well-Being