ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

4ο εξάμηνο

Διδάσκουσα - ων Ξενιτίδου Μαρία
Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΥΕ401
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ, ΕΜΒΑΘΥΝΣΗΣ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. Να ορίσουν το αντικείμενο της Διαπολιτισμικής Ψυχολογίας και της μεθοδολογίας της,
2. Να συνειδητοποιήσουν τους περιορισμούς των μεθοδολογικών εργαλείων που έχουν χρησιμοποιηθεί στην Κοινωνική Ψυχολογία, όταν αυτά χορηγούνται σε μη δυτικούς πολιτισμούς,
3. Να συνειδητοποιήσουν τη σχετικότητα της έννοιας του εαυτού και των διαπροσωπικών σχέσεων (διαφυλικών, φιλικών, οικογενειακών),
4. Να εντοπίζουν και να συζητούν κριτικά τις αιτίες των διομαδικών συγκρούσεων, κατανοώντας τον ρόλο του εθνοκεντρισμού, των προκαταλήψεων και του ρατσισμού.

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
7. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Περιεχόμενο μαθήματος

Η Διαπολιτισμική Ψυχολογία υιοθετεί διττή, θεωρητική και μεθοδολογική, προσέγγιση:
πραγματεύεται θέματα από όλα τα γνωστά αντικείμενα της παραδοσιακής ψυχολογίας σε συνάρτηση με μεταβλητές του πλαισίου, όπως: οικολογικές, βιολογικές, οικονομικές και κοινωνικοπολιτισμικές. Το ενδιαφέρον της Διαπολιτισμικής Ψυχολογίας εστιάζεται, αφενός, στις θεωρίες και τα πορίσματα της ψυχολογικής έρευνας με οικουμενική ισχύ και, αφετέρου, στις παραλλαγές που παρατηρούνται μεταξύ κοινωνιών και στη συνακόλουθη ψυχολογική διαφοροποίηση μέσω των μηχανισμών της κοινωνικοποίησης και της επιπολιτισμοποίησης. Στις διαλέξεις παρουσιάζονται οι θεωρίες και τα εμπειρικά δεδομένα που έχουν προκύψει από τη διαπολιτισμική μελέτη θεμάτων, όπως: οι γνωστικές διεργασίες και η καθημερινή γνώση, η ανθρώπινη ανάπτυξη, οι αξίες, η προσωπικότητα και η κοινωνική συμπεριφορά, τα συναισθήματα, η ψυχοπαθολογία, και η διαπολιτισμική επικοινωνία. Έμφαση δίνεται στην κριτική σκέψη και σε συνήθη σφάλματα κατά την επεξεργασία των διαπολιτισμικών ομοιοτήτων και διαφορών, στις έννοιες του εθνοκεντρισμού και του πολιτισμικού σχετικισμού και στις ιδεολογικές τους προεκτάσεις. Πιο αναλυτικά θα μελετηθούν τα εξής:

• Ορισμός της Διαπολιτισμικής Ψυχολογίας & του πολιτισμού: Συμπεριφορά & πολιτισμός
• Η μεθοδολογία της διαπολιτισμικής ψυχολογίας
• Διαπολιτισμικές όψεις των γνωστικών διεργασιών και της αντίληψης
• Η διαπολιτισμική προσέγγιση της Εξελικτικής Ψυχολογίας
• Ο εαυτός στο πολιτισμικό του πλαίσιο: Ανεξάρτητος/ Αλληλοεξαρτώμενος εαυτός και αυτοεκτίμηση
• Συναισθήματα, κίνητρα & συμπεριφορά

Επικοινωνία και διαπροσωπικές σχέσεις: Γλώσσα, Διαφυλικές σχέσεις, φιλίες και οικογενειακές σχέσεις
• Διομαδικές σχέσεις: Εθνοκεντρισμός, στερεότυπα, προκαταλήψεις και ρατσισμός
• Διαπολιτισμική επαφή: όροι, έννοιες, κατηγορίες και εμπραγμάτωση
• Η έννοια του επιπολιτισμού και της προσαρμογής
• Πολιτισμός & Ψυχοπαθολογία: Ψυχική υγεία, Πολιτισμικά ψυχοσύνδρομα, ομοιότητες και διαφορές σε βασικές διαγνωστικές κατηγορίες

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 30
Συγγραφή Εργασίας 15
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 6
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 30
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).

Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Berry W. J., Poortinga H. Y., Breugel- mans M. S., Chasiotis A., Sam L. D. (2021). Διαπολιτισμική ψυχολογία (επιστ. επιμ. Α. Παπαστυλιανού). Αθήνα: Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ - Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ Ο.Ε.
Shiraev, E., & Levy, D. (2017). Διαπολιτισμική Ψυχολογία. Αθήνα: Πεδίο.
Smith, P.B., & Bond, M.H. (2005). Διαπολιτισμική Κοινωνική Ψυχολογία (επιμ: Α. Παπαστυλιανού), Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

© 2020 psy.uowm.gr