Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. Να ορίσουν το αντικείμενο της κοινωνικής νόησης και της μεθοδολογίας της,
2. Να ερμηνεύουν τη συμβολή της προσέγγισης της κοινωνικής νόησης στην κατανόηση του εαυτού και των άλλων,
3. Να συζητούν κριτικά τη συμβολή της προσέγγισης της κοινωνικής νόησης στην κατανόηση και τη βελτίωση της ανθρώπινης ζωής.
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
4. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
7. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
8. Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Περιεχόμενο μαθήματος
Η κοινωνική νόηση θεωρείται μια κυρίαρχη προσέγγιση της Κοινωνικής Ψυχολογίας σε ότι αφορά στην ερμηνεία της κοινωνικής συμπεριφοράς των ατόμων. Το αντικείμενό της είναι η μελέτη των τρόπων με τους οποίους τα άτομα επεξεργάζονται τις πληροφορίες που δέχονται από το περιβάλλον τους (άμεσο και ευρύτερο) και στη συνέχεια των τρόπων με τους οποίους αυτή η επεξεργασία επηρεάζει το πως κατανοούν τον εαυτό τους και τους άλλους και το πως αλληλεπιδρούν με αυτούς. Στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει μερικές από τις κυριότερες πτυχές τις προσέγγισης της κοινωνικής νόησης στην Κοινωνική Ψυχολογία σε ένα διαρκή προβληματισμό σχετικά με την κοινωνικοψυχολογική γνώση ως τρόπο κατανόησης αλλά και σχετικά με τη χρήση της γνώσης αυτής για τη βελτίωση της ανθρώπινης ζωής. Αρχικά, γίνεται συνοπτική αναφορά στις προσεγγίσεις στη μελέτη της κοινωνικής νόησης με έμφαση στην κοινωνική νόηση στην Κοινωνική Ψυχολογία και την κοινωνικοψυχολογική έρευνα. Παρουσιάζονται οι βασικές έννοιες στην κοινωνική νόηση: σχήματα, κατηγοριοποίηση, προσοχή και κωδικοποίηση, μνήμη. Οι έννοιες αυτές συζητούνται ως προς την εφαρμογή τους στην κατανόηση: α) του εαυτού και των άλλων (ευρετικές, απόδοση, σφάλματα και μεροληψίες) και β) της κοινωνίας (στάσεις, στερεότυπα, προκατάληψη). Τέλος, παρουσιάζονται προκλήσεις στη μελέτη της κοινωνικής νόησης με έμφαση στον Λόγο και την Ιδεολογία στην Κοινωνική Ψυχολογία.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
30 |
Συγγραφή Εργασίας |
15 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
6 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
30 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή
κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Νασιάκου, Μ., Χαντζή, Α., Φατούρου-Χαρίτου, Μ., Βοσνιάδου, Σ. (Επιμ.) (1999). Εισαγωγή στην Ψυχολογία. (Τόμος 2). Αθήνα: Εκδόσεις Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ - Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ Ο.Ε.
Παπαστάμου, Σ., Προδρομίτης, Γ., & Παυλόπουλος, Β. (επιμ.). (2010). Κοινωνική νόηση, σκέψη και συμπεριφορά. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Hogg, M.A., & Vaughan, G.M. (ελληνική έκδοση, 2010). Κοινωνική Ψυχολογία, Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Ψυχολογία
Social
Cognition
Cognition and Emotion
Journal for the Theory of Social Behaviour