ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΞΙΕΣ

5ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΥΕ406
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ, ΕΜΒΑΘΥΝΣΗΣ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. Να κατανοούν ότι οι στάσεις και οι αξίες αναφέρονται στις αξιολογήσεις που κάνουμε για ζητήματα, ανθρώπους και ομάδες στον κοινωνικό κόσμο.
2. Να διακρίνουν ότι οι στάσεις έχουν συναισθηματικές, γνωστικές και συμπεριφορικές προϋποθέσεις
3. Να κατανοούν ότι οι αξίες αναφέρονται σε γνωσιακά σχήματα (cognitions) και σε προσωπικές επιλογές με έντονο το διαμεσολαβητικό χαρακτήρα του πολιτισμικού στοιχείου.
4. Να εξηγούν το πώς οι αξίες αναπτύσσονται σε κάθε άτομο και το πώς οι αξίες έχουν τη δυνατότητα να επηρεάσουν την ανθρώπινη συμπεριφορά
5. Να αναγνωρίζουν την ισχύ των στάσεων και των αξιών στην πρόβλεψη της συμπεριφοράς.
6. Να διακρίνουν και να αξιολογούν τον αντίκτυπο των στάσεων και των αξιών στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο αλλά και στο πώς συμπεριφερόμαστε
7. Να κατανοούν ότι η ανάπτυξη των αξιών συμβάλλει τόσο στο εύρος των κανόνων που μπορούν τα άτομα να δημιουργήσουν όσο και στο εύρος των ήδη υπαρχόντων κανόνων της κοινωνίας
8. Να εξηγούν τη διαγενεαλογική μεταβίβαση των στάσεων και των αξιών

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αυτόνομη ή ομαδική εργασία.
2. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
3. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
4. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
6. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
7. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Περιεχόμενο μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι η μελέτη της έννοιας και του περιεχομένου των στάσεων και των αξιών. Ειδικότερα, παρουσιάζεται το πώς διαμορφώνονται και οργανώνονται οι στάσεις και οι αξίες και συζητούνται οι θεωρίες που εξηγούν τη λειτουργία και την ισχύ τους. Αναλύεται ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι αποκτούν στάσεις και αξίες και η χρήση τους προκειμένου να γίνουν κρίσεις για τον εαυτό τους και για τους άλλους ανθρώπους. Περιγράφονται οι τρόποι με τους οποίους μετρώνται. Παρουσιάζονται οι τρόποι με τους οποίους οι στάσεις και οι αξίες μας βοηθούν να προβλέπουμε τη
συμπεριφορά μας. Αναλύεται η έννοια των αξιών και της θέσης τους απέναντι στις στάσεις. Συζητείται το πώς οι αξίες ρυθμίζουν την προσαρμογή των ανθρώπινων ομάδων στο περιβάλλον τους. Ειδικότερα, αναλύονται οι προϋποθέσεις της ηθικής ανάπτυξης και η επιρροή στην ανάπτυξη αξιών του οικογενειακού περιβάλλοντος, των συνομηλίκων, των ανθρώπων που φροντίζουν τα παιδιά και τα μέσα ενημέρωσης. Εξετάζονται, επίσης, οι ατομικές και οικογενειακές αξίες καθώς και οι διαφορές στις πολιτισμικές αξίες.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 30
Συγγραφή Εργασίας 15
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 6
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 30
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).

Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχήτουεξαμήνου προφορικά από τον/ τηνδιδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ωςμέροςτωνοδηγιώντου μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Aronson, E., Wilson, T. & Sommers, S. (2019). Κοινωνική Ψυχολογία (επιμ: Κ. Καφέτσιος, Α. Αρβανίτης, Ε. Βασιλικός). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα
Hewstone M., Stroebe W., Jonas K. (2020). Εισαγωγή στην κοινωνική ψυχολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

- Προαιρετική:
Banaji, M. R., & Heiphetz, L. (2010). Attitudes. In S. T. Fiske, D. T. Gilbert, & G. Lindzey (Eds.), Handbook of social psychology (5th ed., Vol. 1, pp. 353–393). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.
Maio, G.R. (2010). Mental representations of social values. In: Zanna, Mark P. (Ed.), Advances in experimental social psychology, vol. 42. Academic Press, Burlington, pp. 1– 43.
McLeod, S. A. (2018, May 21). Attitudes and behavior. Simply Psychology. https://www.simplypsychology.org/attitudes.html
Schwartz, S.H. (2011). Values: individual and cultural. In: van de Vijver, F.J.R., Chasiotis, A., Breugelmans, S.M. (Eds.), Fundamental Questions in Cross-Cultural Psychology. Cambridge University Press, Cambridge, pp. 463–493.
Schwartz, S.H., Cieciuch, J., Vecchione, M., Davidov, E., Fischer, R., Beierlein, C., Ramos, A., Verkasalo, M., Lönnqvist, J.-E., Demirutku, K., Dirilen-Gumus, O., Konty, M. (2012).
Refining the theory of basic individual values. Journal of Personality and Social Psychology 103, 663–688.
Πνευματικός, Δ. (2010). Μαθαίνοντας τα παιδιά να είναι ηθικά. Στο Μ. Σακελαρίου, Α. Πέτρου & Μ. Ζεμπύλας (Επμ.), Ηθική και Εκπαίδευση: διλήμματα και προοπτικές (σσ. 205-234). Θεσσαλονίκη: Κριτική.


Συναφή επιστημονικά περιοδικά
British Journal of Social Psychology
European Journal of Developmental
Psychology European Journal of Social Psychology
European Review of Social Psychology
Journal of Applied Social Psychology
Journal of Personality & Social psychology
Journal of Human
Values
Journal of Social Issues Journal of Social Psychology
Personality & Social Psychology Bulletin
Personality & Social Psychology
Review Social & Personality
Psychology Compass

© 2020 psy.uowm.gr