ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ

7ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΥΕ512
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος Επιστημονικής Περιοχής
Προαπαιτούμενα μαθήματα -
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΟΧΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οι στόχοι του μαθήματος είναι:

1. Να εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στις ψυχολογικές, κοινωνικές και πολιτισμικές διαστάσεις της υγείας και της ασθένειας
2. Να παρουσιάσει το βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο και να εστιάσει στην αλληλεπίδραση ανάμεσα στους βιολογικούς, ψυχολογικούς και κοινωνικούς παράγοντες που επηρεάζουν την εμφάνιση και την πορεία της ασθένειας.
3. Να παρουσιάσει τη σχέση ανάμεσα στο στρες και την υγεία, στη σχέση και προσωπικότητας και υγείας, στις κοινωνικές ανισότητες στην υγεία.
4. Να εστιάσει στην εμπειρία της χρόνιας ασθένειας, στα ψυχολογικά ζητήματα που προκύπτουν στην καταληκτική ασθένεια, στην κριτική ψυχολογία της υγείας, στη σχέση και την επικοινωνία ανάμεσα στο προσωπικό υγείας και στους ασθενείς.
4. Να κατανοούν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες την επαγγελματική εξουθένωση, τα ζητήματα πρόληψης και προαγωγής υγείας στο επάγγελμα του ψυχολόγου της υγείας.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται να έχουν:


. προσδιορίσει την αλληλεξάρτηση μεταξύ βιολογικών, ψυχολογικών και κοινωνικών παραμέτρων στην υγεία και την ασθένεια,
. κατανοήσει τις ψυχολογικές διεργασίες που σχετίζονται με την ασθένεια,
. διακρίνει τη σημασία της διεπιστημονικής συνεργασίας σε θέματα υγείας και ασθένειας,
. εκτιμήσει τη σημασία σύνδεσης θεωρίας και πράξης κατά την άσκηση του επαγγέλματος,
. αναγνωρίσει τον τρόπο εφαρμογής και τη μορφή που λαμβάνουν τα προγράμματα παρέμβασης στο χώρο της Ψυχολογίας της Υγείας.

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
2. αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
5. προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
6. ηθική κρίση

Περιεχόμενο μαθήματος

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1. Υγεία, Ψυχολογία της Υγείας και το βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο.
2. Πολιτισμός και υγεία.
3. Κοινωνικό περιβάλλον και υγεία.
4. Συμπεριφορές που σχετίζονται με την υγεία.
5. Παράγοντες που καθορίζουν τις συμπεριφορές υγείας. Κοινωνιογνωστικά μοντέλα και θεωρίες.
6. Βιοσυμπεριφορικοί παράγοντες και υγεία (προσωπικότητα, συναισθήματα, στρες και υγεία).
7. Πρόληψη ασθενειών και προαγωγή της υγείας.
8. Χρόνιες ασθένειες και οι ψυχοκοινωνικές επιδράσεις τους.
9. Το Σύστημα Υγείας και ο ρόλος του ψυχολόγου της υγείας σε αυτό.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση της πλατφόρμας eclass και επικοινωνία με e-mail
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 10
Συγγραφή Εργασίας 20
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 5
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 33
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 107
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται (διαμορφωτική αξιολόγηση):

1. στη διάρκεια των μαθημάτων με την παρουσία και συμμετοχή τους στις διαλέξεις και στα εργαστήρια και στην γραπτή ατομική ή ομαδική εργασία
2. στο τέλος των μαθημάτων με γραπτές εξετάσεις (πολλαπλής επιλογής ερωτήσεις και/ή ερωτήσεις ανάπτυξης)

Βαθμολογία:
Γραπτές εξετάσεις 70%,
Συμμετοχή στη γραπτή εργασία 30%

Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
● η συνάφεια του περιεχομένου που θα αναπτύξετε με τον τίτλο της εργασίας/θέμα των εξετάσεων
● η συνάφεια των προσδοκώμενων αποτελεσμάτων του διδακτικού υλικού με το περιεχόμενο της εργασίας/θέμα των εξετάσεω
● η δομή της εργασίας/της απάντησης
● ο προβληματισμός και η επιχειρηματολογία
● η εγκυρότητα των στοιχείων που θα χρησιμοποιήσετε
● η ικανότητα τεκμηρίωσης
● η γλώσσα και η έκφραση
● η συνοχή και συνεκτικότητα του περιεχομένου

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
DiMatteo, M.R., & Martin, L.R. (2006). Εισαγωγή στην ψυχολογία της υγείας. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα (επιμέλεια: Αναγνωστόπουλος & Ποταμιάνος).
Καραδήμας, Ε. (2005). Ψυχολογία της Υγείας. Θεωρία και κλινική πράξη. Αθήνα: Τυπωθήτω
Sarafino, E.P. (2014). Health Psychology. New York: Wiley

Σημειώσεις και επιστημονικά άρθρα που θα δίνονται στο μάθημα
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Journal of Ηealth Psychology
Ηealth Psychology Journal
International Journal of Clinical and Health Psychology
Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment
British Journal of Health Psychology
Health Psychology Bulletin
European Journal of Health Psychology
Ψυχολογία (www.elpse.gr)
Ψυχιατρική (www.psych.gr)

© 2020 psy.uowm.gr