Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. Να γνωρίζουν τους βιολογικούς, γνωστικούς και κοινωνικούς μηχανισμούς που ευθύνονται για τη διαμόρφωση των συναισθημάτων.
2. Να γνωρίζουν τα επιστημονικά πεδία διερεύνησης και τις αντίστοιχες θεωρίες για τα συναισθήματα.
3. Να γνωρίζουν τις βασικές τις μεθόδους και τα εργαλεία διεξαγωγής έρευνας στο πεδίο των συναισθημάτων.
4. Να γνωρίζουν και να συζητούν κριτικά σύγχρονα ευρήματα της βιοψυχολικής έρευνας για τα συναισθήματα.
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη εργασία
3. Ομαδική εργασία
4. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
5. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
6. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
7. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
8. Ευαισθητοποίηση σε θέματα φύλου
Περιεχόμενο μαθήματος
Ιστορία της μελέτης των συναισθημάτων και σχετικές θεωρίες. Ορισμοί. H φύση των συναισθημάτων. Διαπολιτισμικές διαφορές και ομοιότητες στην έκφραση και αντίληψη συναισθημάτων. Εξέλιξη των συναισθημάτων, φυσική επιλογή, επιβίωση. Εγκεφαλικοί μηχανισμοί των συναισθημάτων. Λειτουργία του φοβικού συστήματος, ο ρόλος του στη δημιουργία μιας φοβίας και συμπεράσματα σχετικά με τη ψυχοθεραπεία των αγχωδών διαταραχών. Ο ρόλος των συναισθημάτων στη λήψη αποφάσεων, «σωματικοί δείκτες». Συνείδηση του εαυτού. Γνωστικός ρόλος των συναισθημάτων. Επίδραση της διάθεσης στην προσοχή και μνήμη, δημιουργικότητα στην επίλυση προβλημάτων. Ο ρόλος των συναισθημάτων στις κοινωνικές/διαπροσωπικές σχέσεις, θυμός, περιφρόνηση, επιθετικότητα, ζήλεια, χαρά, αγάπη, λύπη, γέλιο. Ο ρόλος των συναισθημάτων στην παιδική ανάπτυξη, ψυχοπαθολογία. Ο ρόλος των συναισθημάτων στην ενήλικη ψυχοπαθολογία - κατάθλιψη. Επίδραση στη σωματική υγεία (ψυχονευροανοσολογία). Ατομικές διαφορές στη συναισθηματική έκφραση. Συναισθηματική «νοημοσύνη». Ο ρόλος των συναισθημάτων στη ψυχοθεραπεία. Τέλος, στα πλαίσια του εργαστηρίου επαναλαμβάνονται γνωστά πειράματα που αφορούν την αντίληψη και έκφραση των συναισθημάτων από τους ανθρώπους, καθώς επίσης οι φοιτητές/τριες εξοικειώνονται με τις βιομετρικές τεχνικές καταγραφής των συναισθηματικών αντιδράσεων
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Δια ζώσης
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
20 |
Συγγραφή Εργασίας |
25 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
6 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
30 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Oatley, K., & Jenkins, J. M. (2004). Συγκίνηση: Ερμηνείες και κατανόηση (Επιμελ.: Ντάβου, Μπ.). Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Power, M., & Dalgleish, T. (2020). Γνωστικές διεργασίες και συγκινήσεις. Αθήνα: Εκδόσεις
Gutenberg.
Παναγής, Γ. (2005). Νευροεπιστήμη της συμπεριφοράς: Βασικές αρχές, μέθοδοι, τεχνικές και εργαστηριακές ασκήσεις. Αθήνα: Ιατρικές Εκδόσεις Πασχαλίδης.
-Επιπρόσθετη βιβλιογραφία:
Adolphs, R., & Anderson, D. J. (2018). The neuroscience of emotion: A new synthesis. US: Princeton University Press.
De Gelder, B., de Borst, A. W., & Watson, R. (2015). The perception of emotion in body expressions. WIREs Cognitive Science, 6, 149-158.
Feldman Barrett, L. (2017). How emotions are made: The secret life of the brain. Boston: Fist Mariner Books.
Frijda, N. H. (2017). The laws of emotion. New York: Psychology Press.
Goleman, D. (2011). The brain and emotional intelligence: New insights. US: More Than Sound.
Παπαδάτος, Γ. (2011). Ψυχοφυσιολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Παρισιάνου.
Pessoa, L. (2013). The cognitive-emotional brain: From interactions to integration. US: MIT Press.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Advances in the Study of Behavior
Brain and Behavior
Brain, Behavior and Evolution
Behavioral and Brain Sciences Current Opinion in Behavioral
Sciences Cognitive, Affective and Behavioral Neuroscience
Cognition and Emotion Emotion
Journal Emotion
Review
Frontiers in Psychology: Emotion Science
Hormones and Behavior
Journal of Affective
Disorders Motivation and Emotion Physiology and Behavior
Stress: the International Journal on Biology of Stress