Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. Να είναι σε θέση οι φοιτητές/τριες να ξεχωρίζουν τις αλλαγές που συνδέονται με το φυσιολογικό και το παθολογικό γήρας.
2. Να γνωρίζουν τις επιπτώσεις από τη γήρανση σε βασικές γνωστικές λειτουργίες.
3. Να γνωρίζουν τις γνωστικές και ψυχιατρικές διαταραχές που συνδέονται με το παθολογικό γήρας και τις άνοιες.
4. Να γνωρίζουν ψυχομετρικά εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την εκτίμηση της γνωστικής λειτουργίας σε ηλικιωμένους.
5. Να εκπαιδευτούν σε προγράμματα αποκατάστασης και τεχνικές παρέμβασης για τη διαχείριση των γνωστικών διαταραχών.
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Άσκηση κριτικής και αυτοαξιολόγηση
7. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
8. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
Στα πλαίσια του μαθήματος θα αναπτυχθούν οι παρακάτω ενότητες:
● Αλλαγές στη φυσιολογία λόγω γήρατος
● Νευροβιολογικές αλλαγές
● Φυσιολογικό και μη φυσιολογικό γήρας: Τι πρέπει να αναμένουμε;
● Εκτίμηση γνωστικής λειτουργίας στους ηλικιωμένους- Ψυχομετρικά εργαλεία
● Εκτίμηση λειτουργίας της μνήμης στους ηλικιωμένους και διαταραχές
● Εκτίμηση λειτουργίας της προσοχής στους ηλικιωμένους και διαταραχές
● Εκτίμηση οπτικοχωρικής λειτουργίας στους ηλικιωμένους και διαταραχές
● Εκτίμηση γλωσσικής λειτουργίας στους ηλικιωμένους και διαταραχές-Κατονομαστική αφασία
● Υποκειμενικά παράπονα μνήμης: Είναι αξιόπιστος δείκτης;
● Ήπια γνωστική εξασθένιση: Είναι προστάδιο άνοιας ή όχι;
● Ορισμός των ανοιών
● Τα είδη των ανοιών: άνοια τύπου Alzheimer, μετωποκροταφική άνοια, αγγειακή άνοια, άνοια με σωμάτια του Lewy, κ.ά.
● Επιπολασμός, κλινική εικόνα, συννοσηρότητες και πρόγνωση για κάθε είδος άνοιας
● Εκτίμηση λειτουργικότητας και αυτονομίας σε ηλικιωμένους με γνωστικές διαταραχές
● Κατάθλιψη και άγχος: Πως επηρεάζουν τις γνωστικές λειτουργίες στους ηλικιωμένους;
● Ο ρόλος του ψυχολόγου στη διαχείριση των γνωστικών διαταραχών
● Γνωστικές παρεμβάσεις σε ηλικιωμένους
● Νοητική ενδυνάμωση
● Τεχνικές αντιστάθμισης
● Εξωτερικά μνημονικά βοηθήματα
● Η συνεργασία του ψυχολόγου με την οικογένεια ή τους φροντιστές/περιθάλποντες του ηλικιωμένου
● Ο ψυχολόγος ως μέλος της διεπιστημονικής ομάδας ψυχογηριατρικών δομών και κέντρων φροντίδας/ αποκατάστασης για ηλικιωμένους
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
30 |
Συγγραφή Εργασίας |
15 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
6 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
30 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή
κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων) ή με γραπτή εργασία.
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Bayles, K., & McCullough, K., & Tomoeda, C. (2020). Γνωστικές διαταραχές επικοινωνίας στην ήπια γνωστική εξασθένηση και άνοια: Ορισμός, διάγνωση και κλινική διαχείριση (Επιμ. μετάφρασης Μεσσήνης, Λ., Καστελλάκης, & Νάσιος, Γ. ). Αθήνα: Ιατρικές Εκδόσεις Πασχαλίδη
Linda, C. (2017). Γνωστική αποκατάσταση και άτομα με άνοια (Επιμ. μετάφρασης: Κοσμίδου, Μ.). Αθήνα: Εκδόσεις Παρισιάνου.
Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2011). Θέματα γηροψυχολογίας και γεροντολογίας. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Ξηρομερήσιου, Γ., Περιτογιάννης, Β. Κ., Καφαντάρη, Α. Π., & Αργυρόπουλος, Κ. (2020). Νευρολογικές και ψυχιατρικές διαταραχές σε ηλικιωμένους. Αθήνα: Εκδόσεις Νέον.
Επιστημονικά άρθρα τα οποία αναρτώνται στην πλατφόρμα του μαθήματος.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Age & Ageing
Aging & Disease
Aging: Clinical & Experimental Research
Aging & Mechanisms of Disease
American Journal of Geriatric Psychiatry
Alzheimers & Dementia Journal
Alzheimers & Dementia: Diagnosis, Assessment & Disease Monitoring
Alzheimers & Dementia: Translational Research & Clinical Interventions
Alzheimers Research & Therapy
Cerebral Circulation: Cognition & Behavior
Cognitive Health & Older Adults
Dementia & Geriatric Cognitive Disorders
Dementia & Neuropsychologia
Dementia & Neurocognitive Disorders
Geriatrics
Gerontology
International Journal of Alzheimers Disease
International Psychogeriatrics
Journal of Alzheimers Disease & Parkinsonism
Journal of Alzheimers Disease Reports
Journal of Applied Gerontology
Journal of Dementia Care
Journal of Geriatric Psychiatry & Neurology
Journal of Geriatric Psychiatry American Geriatrics Society
Psychology & Aging
The Gerontologist