ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ

4ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΥΕ304
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. Να γνωρίζουν και να συζητούν κριτικά τους διάφορους κοινωνικούς παράγοντες κινδύνου για την ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων ,
2. Να κατανοούν την έννοια της ψυχικής ανθεκτικότητας,
3. Να γνωρίζουν τις επιπτώσεις των κοινωνικών παραγόντων στην ψυχική υγεία
παιδιών και εφήβων,
4. Να γνωρίζουν παρεμβάσεις με στόχο την υποστήριξη των παιδιών και εφήβων που αντιμετωπίζουν κοινωνικά προβλήματα.

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Λήψη αποφάσεων
3. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
4. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
5. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
6. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
7. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Περιεχόμενο μαθήματος

Το μάθημα επικεντρώνεται στις επιπτώσεις που έχουν διάφορα ψυχοκοινωνικά προβλήματα, όπως το διαζύγιο, η υιοθεσία, η μετανάστευση, η οικονομική ένδεια, η κατάχρηση του διαδικτύου, η παραπτωματικότητα/εγκληματικότητα κ.λπ., στην προσαρμογή και την ψυχική υγεία του παιδιού και του εφήβου. Εξετάζονται τόσο οι δυσκολίες προσαρμογής όσο και τα ψυχολογικά συμπτώματα που μπορεί να παρουσιάσουν τα παιδιά που αντιμετωπίζουν αυτές τις προκλήσεις. Παράλληλα, δίνεται έμφαση σε εκείνα τα παιδιά που είναι ψυχικά ανθεκτικά και καταφέρνουν να προσαρμοσθούν παρά το γεγονός ότι ζουν κάτω από αντίξοες συνθήκες. Τέλος, παρουσιάζονται οι ατομικοί, οικογενειακοί και κοινωνικοί παράγοντες που προστατεύουν την προσαρμογή και την ψυχική υγεία των ψυχικά ανθεκτικών παιδιών και εφήβων. Οι φοιτητές/τριες μπορούν προαιρετικά να συγγράψουν συναφή εργασία που αφορά σε κάποιο ψυχοκοινωνικό θέμα βασισμένη στην επιστημονική βιβλιογραφία.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 36
Συγγραφή Εργασίας 25
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 20
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).

Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Μπίμπου-Νάκου, Ι., & Στογιαννίδου, Α. (2006). Πλαίσια συνεργασίας ψυχολόγων και εκπαιδευτικών για την οικογένεια και το σχολείο. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Συλλογικό. (2008). Παιδιά και έφηβοι με ψυχοκοινωνικές και μαθησιακές διαταραχές: στρατηγικές παρέμβασης. Αθήνα, Εκδόσεις ΤΟΠΟΣ.
Συλλογικό. (2011). Θέματα ανάπτυξης και προσαρμογής των παιδιών στην οικογένεια και στο σχολείο (Επιμ. Χ. Χατζηχρήστου & Η. Μπεζεβέγκης). Αθήνα: Εκδόσεις ΠΕΔΙΟ.
Συλλογικό. (2015). Παιδιά και Έφηβοι σε έναν κόσμο που αλλάζει. Αθήνα, Εκδόσεις ΕΣΤΙΑ.

© 2020 psy.uowm.gr