Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. Να γνωρίζουν βασικές θεωρητικές αρχές της επικοινωνίας και τα βασικά επικοινωνιακά μοντέλα,
2. Να εξοικειωθούν με βασικές αρχές της σημειωτικής και της σημειολογίας,
3. Να κατανοήσουν τον ρολό της επικοινωνίας στην καθημερινή πρακτική,
4. Να χειρίζονται την εικόνα και τον ήχο (οπτικοακουστικό υλικό / υπέρ-κείμενο) ως επικοινωνιακό εργαλείο,
5. Να αναγνωρίσουν τα συστατικά στοιχεία μιας επιτυχημένης επικοινωνίας,
6. Να κατανοήσουν τα ψυχολογικά συμφραζόμενα που εμπεριέχονται σε κάθε μορφή επικοινωνίας στον καθημερινό (πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό, πολιτιστικό κ.ο.κ.) λόγο.
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
4. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
7. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
8. Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Περιεχόμενο μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές/τριες και οι φοιτήτριες θα είναι θέση να αναγνωρίζουν βασικά επικοινωνιακά μοντέλα όπως του Αριστοτέλη, των Claude Shannon & Warren Weaver (1949), του Harold Dwight Lasswell (1949), Schramm (1954), Wendell Johnson (1951), George Gerbner (1956) και Umberto Eco (1976) και να εξηγούν τη διαφορά στην επικοινωνιακή ανάλυση που υφίσταται ανάμεσα στην Κριτική Σχολή της Φρανκφούρτης (1930) και στο Κέντρο Σύγχρονων Πολιτικών Σπουδών του Μπερμινγχαμ (1960 - 1970). Επιπλέον να κατανοήσουν τη σημασία της σημειωτικής στην αποτελεσματική επικοινωνία αλλά και στη κωδικοποίηση του περιεχομένου ενός μηνύματος. Σε επίπεδο δεξιοτήτων, οι φοιτητές/τριες και οι φοιτήτριες θα μάθουν να οργανώσουν ένα αποτελεσματικό επικοινωνιακό μήνυμα σύμφωνα με τα δομικά του στοιχεία και τις επικοινωνιακές στρατηγικές του Erwin Bettinghaus (1968), να εφαρμόσουν τη δική τους επικοινωνιακή στρατηγική ανάλογα με την επικοινωνιακή περίσταση και την ομάδα στόχο (target group) στο οποίο απευθύνονται και να αναλύουν και να αποκωδικοποιούν το λανθάνον επικοινωνιακό μήνυμα του καθημερινού (οικονομικού, κοινωνικού, πολιτικού, τηλεοπτικού, διαφημιστικού κ.ο.κ.) λόγου. Τέλος, σε επίπεδο
στάσεων, οι φοιτητές/τριες και οι φοιτήτριες εξοικειωθούν με το λανθάνον μήνυμα που εκπέμπει ο καθημερινός δημόσιος λόγος, θα μάθουν να συζητούν και να συνεργάζονται αποτελεσματικά με τους/τις συνομιλητές τους επικοινωνώντας προς αυτούς/-ες κατάλληλα σχεδιασμένα και αποτελεσματικά μηνύματα ανάλογα με την περίσταση επικοινωνίας και να χειρίζονται αποτελεσματικά τη γλώσσα του σώματος στην επικοινωνία τους αλλά τις προβολές των άλλων αποφεύγοντας διαδικασίες προβλητικής ταύτισης.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
30 |
Συγγραφή Εργασίας |
15 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
6 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
30 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία
παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Beattie, G., & Ellis, A. (2017). The psychology of language and communication. Routledge.
Gleick, J. (2011). Η Πληροφορία. Αθήνα: Εκδόσεις Τραυλός
Eco, U. (2019). ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΑ (ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ ΕΡΓΟ). ΣΥΛΛΟΓΗ ΑΡΘΡΩΝ 1970-1990. ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ -ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΑ ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΑΣ. Θεσσαλονίκη: Εκδ. Μαλλιάρης.
Νταβού, Μ. (2000). Οι διεργασίες της σκέψης στην εποχή της πληροφορίας. Eκδ. Παπαζήση Σακαλάκη, Μ. (1994). Ψυχολογία της Επικοινωνίας. Αθήνα: Eκδόσεις Παπαζήσης.
Sanborn, F. W., & Harris, R. J. (2019). A cognitive psychology of mass communication. Routledge.
Χτούρης, Σ. & Τζελέπογλου, Φ. (2020). Εικόνες, Μηνύματα και Ερμηνείες. Δήμου Εργία. Κοινσεπ.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
περιοδικά: Ψυχολογία
Τετράδια Ψυχιατρικής