ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ

5ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΥΕ407
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ, ΕΜΒΑΘΥΝΣΗΣ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. Να αναφέρουν τις βασικές θεωρητικές, μεθοδολογικές και ερευνητικές προσεγγίσεις στο πεδίο της Κοινωνικής Ψυχολογίας των διαπροσωπικών σχέσεων
2. Να προσδιορίζουν τους παράγοντες που συμβάλλουν στη διαμόρφωση, τη
διατήρηση και τη διάλυση των διαπροσωπικών σχέσεων
3. Να εμβαθύνουν στους μηχανισμούς δημιουργίας διαπροσωπικής έλξης, δεσμού και διαμοιρασμού των συναισθημάτων
4. Να κατανοούν τους ατομικούς-κοινωνικούς-περιβαλλοντικούς μηχανισμούς και διεργασίες που επηρεάζουν τη διαπροσωπική αντίληψη
5. Να αξιολογούν κριτικά τις διαφορετικές θεωρίες και μεθόδους για την μελέτη του συναισθήματος, της ευημερίας και της ψυχικής υγείας του ατόμου
6. Να αναγνωρίζουν τις διεργασίες απώλειας των στενών προσωπικών σχέσεων και τις επιπτώσεις για το άτομο

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
5. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
6. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
7. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις και εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
8. Ηθική κρίση

Περιεχόμενο μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι η διερεύνηση των συστατικών, της δομής και των διεργασιών των διαπροσωπικών σχέσεων που συνάπτει ο σύγχρονος άνθρωπος. Οι στενές προσωπικές σχέσεις είναι εξαιρετικά σημαντικές για την ευημερία και την ψυχική υγεία του ατόμου ενώ, η απουσία τους, συχνά έχει δυσμενείς επιπτώσεις σε ψυχολογικό και σωματικό επίπεδο. Βασιζόμενοι στη σύγχρονη κοινωνιο-ψυχολογική έρευνα, θα αναλύσουμε διαφορετικούς τύπους διαπροσωπικών σχέσεων και τις ανάγκες που καλύπτουν, φωτίζοντας τους κοινωνιο-ψυχολογικούς μηχανισμούς και τις διεργασίες που άλλοτε οδηγούν στη διαμόρφωση και διατήρηση και άλλοτε στη διάλυση των σχέσεων.
Συγκεκριμένα, θα διερευνήσουμε τις συνθήκες κάτω από τις οποίες το άτομο επιζητά την κοινωνική επαφή, τη σύναψη δεσμού, την κοινωνική ανταλλαγή και τον κοινωνικό διαμοιρασμό των συναισθημάτων του. Θα εμβαθύνουμε στον τρόπο με τον οποίο δημιουργείται η διαπροσωπική έλξη και διαμορφώνονται οι εντυπώσεις και οι ρόλοι που το άτομο έχει σε μια σχέση. Τέλος, θα αναφερθούμε στην επιθυμία του ατόμου και την επένδυση στις στενές προσωπικές σχέσεις, μέσα από την ανάλυση του ρόλου που διαδραματίζει η προσωπικότητα, οι ατομικές διαφορές αλλά και η επικοινωνιακή επιρροή, η κοινωνική σύγκριση, τα στερεότυπα και το πολιτισμικό πλαίσιο στη διαπροσωπική αντίληψη.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 30
Συγγραφή Εργασίας 15
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 6
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 30
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).


Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Augoustinos, M., Walker, I. & Donaghue, N. (2014). Social cognition: An integrated introduction. 3 rd ed. London: Sage
Baron, A.R., Branscombe, N.R. & Byrne, D. (2013) Κοινωνική ψυχολογία. Αθήνα: Ίων.
Berne, E. (2015). Παιχνίδια που παίζουν οι άνθρωποι. Το βασικό εγχειρίδιο της συναλλακτικής Ανάλυσης. Αθήνα: Μεταίχμιο
Hendrick, C., Hendrick, S. (2012). Στενές σχέσεις. Θεμελιώδη ζητήματα της Ψυχολογίας των διαπροσωπικών σχέσεων. Αθήνα: Πεδίο
Hewstone, Μ., Stroebe, W, Jonas, K. (2020). Εισαγωγή στην Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: Παπαζήση
Hogg, M., Tindale, S. (2016). Εγχειρίδιο Κοινωνικής Ψυχολογίας: Διεργασίες Ομάδας. Αθήνα: Gutenberg
Joule, R.-V., Beauvois, J.-L. (2016). Περί χειραγώγησης. Οδηγίες προς έντιμους ανθρώπους. Αθήνα: Πεδίο
Καφέτσιος, Κ. (2005). Δεσμός, συναίσθημα και διαπροσωπικές σχέσεις. Αθήνα: Τυπωθήτω/ΔΑΡΔΑΝΟΣ
Miell, D. & Dallos, R. (2011). Διαπροσωπικές σχέσεις: μία συνεχής κοινωνική αλληλεπίδραση. Αθήνα: Πεδίο
Niedenthal, P, Krauth-Gruber, S, Ric, F. (2011). Ψυχολογία του Συναισθήματος. Αθήνα: Τόπος
Ντάβου, Μ. (2015). Σύγκρουση και συγκίνηση στις διαπροσωπικές σχέσεις. Αθήνα: Παπαζήση
Rimé, B. (2019). Η κοινωνική επικοινωνία των συναισθημάτων. Αθήνα: Πεδίο
Χρηστάκης, Ν. (2010). Το πρόσωπο και οι άλλοι. Θέματα επικοινωνίας και Κοινωνικής Ψυχολογίας. Αθήνα: Παπαζήση

Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Basic & Applied Social Psychology
British Journal of Social Psychology
European Journal of Social Psychology
European Review of Social Psychology
Journal of Applied Social Psychology
Journal of Experimental Social Psychology
Journal of Personality & Social psychology Journal of Social Issues
Journal of Social Psychology
Personality & Social Psychology
Bulletin Personality & Social Psychology
Review Social & Personality PsychologyCompass
Social Psychology Quarterly

© 2020 psy.uowm.gr