Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. Να κατανοήσουν την έννοια της κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης των μαθητών/τριών και επιμέρους διαστάσεις της ψυχοκοινωνικής τους προσαρμογής,
2. Να κατανοήσουν την έννοια της ψυχικής ανθεκτικότητας και προαγωγής της ψυχικής ευεξίας σε επίπεδο συστήματος
3. Να περιγράφουν και να σχεδιάζουν προγράμματα πρόληψης και προαγωγής της ψυχικής υγείας και της διαχείρισης κρίσεων στο σχολικό περιβάλλον,
4. Να αξιολογούν τη δομή, το σχεδιασμό και την αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων αυτών και
5. Να εξασκηθούν στη ψυχολογική διαλεκτική συμβουλευτική και να αποκτήσουν δεξιότητες αποτελεσματικής συνεργασίας των μελών του σχολικού περιβάλλοντος
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
2. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
3. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
4. Λήψη αποφάσεων
5. Ομαδική εργασία
6. Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
7. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
8. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
9. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
10. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
11. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
12. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
13. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών στις βασικές αρχές και έννοιες που αφορούν στη συμβουλευτική, στην πρόληψη και παρέμβαση στη σχολική κοινότητα και στους παράγοντες που συμβάλλουν στην προαγωγή της ψυχικής υγείας και ευεξίας των μαθητών/τριών για την ενίσχυση της μάθησης. Συγκεκριμένα θέματα που θα παρουσιαστούν στην διάρκεια των μαθημάτων:
● Πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο: Σύγχρονες τάσεις στην
παροχή ψυχολογικών συμβουλευτικών υπηρεσιών και Διεπιστημονική Συνεργασία. Θεωρητικές προσεγγίσεις-ανάπτυξη εννοιολογικού πλαισίου.
● Σύγχρονες προσεγγίσεις της σχολικής συμβουλευτικής: Κοινωνική και
Συναισθηματική ανάπτυξη και αγωγή. Η ψυχική ανθεκτικότητα. Το σχολικό κλίμα που προάγει τη μάθηση. Διασύνδεση σχολείου-οικογένειας.
● Βασικά θέματα προσαρμογής και στήριξης των παιδιών στο σχολείο και στην οικογένεια: Μαθητές/τριες με χρόνια ασθένεια. Οικογένεια, πένθος και απώλεια. Οικογένεια και χωρισμός γονέων. Οικογένεια και υιοθεσία. Παιδιά που μεγαλώνουν σε ιδρύματα παιδικής προστασίας.
Ενδεικτικά προγράμματα σύνδεσης θεωρίας, έρευνας και παρέμβασης στο σχολείο: Η ελληνική εμπειρία.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
• Κατά την διδασκαλία
• Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
• Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
30 |
Συγγραφή Εργασίας |
15 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
6 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
30 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Caldin, R., (2010). Συνοδεία και Υποστήριξη γονέων παιδιών με Πολυαναπηρίες: Ένα πρότυπο σχέδιο δράσης, στο Κουρκούτας, Η. & Caldin, R. Οικογένειες παιδιών με ιδιαίτερες δυσκολίες. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Geldard, K., & Geldard, D. (2011). Η συμβουλευτική ψυχολογία στα παιδιά. Θεωρία– Εφαρμογές. Αθήνα: Πεδίο.
Kourkoutas, E., & Giovazolias, T. (2015). School-based counseling work with teachers: An integrative model. The European Journal of Counseling Psychology, 3, 137-158.
Niedenthal,P.N., Krauth-Gruber, S., & Ric, F. (2012). Ψυχολογία του συναισθήματος: Διαπροσωπικές, βιωματικές και γνωστικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Τόπος.
Strogilos, V., Lacey, P., Xanthacou, Y., Kaila, M. (2011). Collaboration and integration of services in Greek special schools: two different models of delivering school services. International Journal of Inclusive Education. 15(8), 808-810.
Αθανασιάδου, Χρ. (2020). Συμβουλευτική Ψυχολογία: Έρευνα και εφαρμογές. Αθήνα: Gutenberg
Κουρκούτας, Η.Ε. (2017). Σχολική Συμβουλευτική και Παρεμβάσεις για παιδιά με διαταραχές. Αθήνα: Πεδίο.
Λουμάκου, Μ., & Μπρουσκέλη, Β. (2010). Παιδί και γεγονότα ζωής. Αρρώστια, νοσηλεία, διαζύγιο, θάνατος. Αθήνα: Gutenberg.
Μαλικιώση - Λοϊζου, Μ., (2010). Η Συμβουλευτική Ψυχολογία στην Εκπαίδευση. Από την θεωρία στη πράξη, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα.
Μαλικιώση-Λοΐζου, Μ. (Επ. Επιμ.) (2014). Συμβουλευτική ομηλίκων στην εκπαίδευση.
Αθήνα: Πεδίο.
Φιλιππάτου, Δ. & Δημητροπούλου, Π. (2012). Συστημική θεώρηση της αξιολόγησης των μαθησιακών και ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων μαθητών με δυσκολίες μάθησης. Στο Σ. Τάνταρος (Επιμ.), Δυσκολίες μάθησης: Αναπτυξιακές, εκπαιδευτικές και κλινικές προσεγγίσεις (σελ. 147-164). Αθήνα: Πεδίο.
Χατζηχρήστου, Γ. Χ. (2012). Διαχείριση κρίσεων στη σχολική κοινότητα. Αθήνα: Τυπωθήτω.
Χατζηχρήστου, Γ. Χ. (2014). Συμβουλευτική στην Σχολική Κοινότητα. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.
Χατζηχρήστου, Γ. Χ. (2015). Πρόληψη και προαγωγή της ψυχικής υγείας στο σχολείο και στην οικογένεια. Αθήνα: Gutenberg.
Ψάλτη, Α., Κασάπη, Στ., & Δεληγιάννη-Κουϊμτζήμ Β. (Επ. Έκδ.) (2012). Σύγχρονα ψυχοπαιδαγωγικά ζητήματα: Ο εκφοβισμός στα ελληνικά σχολεία. Αθήνα: Gutenberg.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
School Psychology
Educational
Psychology
Counseling Psychology