Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. Να κατανοούν τον μοναδικό ρόλο της Παιδονευροψυχολογίας στην αξιολόγηση και αποκατάσταση ελλειμμάτων σε παιδιά με αναπτυξιακές, επίκτητες και νευροεκφυλιστικές διαταραχές του νευρικού συστήματος.
2. Να γνωρίζουν τα εργαλεία για την εκτίμηση των γνωστικών λειτουργιών, της συμπεριφοράς, των κοινωνικών δεξιοτήτων και της συναισθηματικής κατάστασης παιδιών και εφήβων.
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Άσκηση κριτικής και αυτοαξιολόγηση
7. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο μαθήματος
Στόχος του μαθήματος είναι η ανασκόπηση και ανάλυση των αρχών και εφαρμογών της Παιδονευροψυχολογίας στην αξιολόγηση και αποκατάσταση γνωστικών ελλειμάτων και διαταραχών της συμπεριφοράς, του συναισθήματος και των κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά και εφήβους. Πιο συγκεκριμένα, θα αναπτυχθούν οι παρακάτω ενότητες:
▪ Εισαγωγή – Παιδονευροψυχολογικά μοντέλα
▪ Ανάπτυξη λειτουργιών εγκεφάλου – λειτουργική νευροανατομία
▪ Ηλεκτροφυσιολογία και Νευροαπεικόνιση στην Παιδονευροψυχολογία
▪ Κλινική Παιδονευροψυχολογική εκτίμηση
▪ Νευρογνωστικό και συμπεριφορικό πρότυπο παιδιών με Συγγενείς Δυσπλασίες του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος
▪ Νευροψυχολογικά ελλείμματα σε Κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις σε παιδιά και εφήβους
▪ Νευροψυχολογικό προφίλ παιδιών και εφήβων με Επιληψία
▪ Νεογνά υψηλού κινδύνου και νευροψυχολογικές επιπτώσεις
▪ Γλωσσικά και γνωστικά ελλείμματα σε Όγκους και Αγγειακά Εγκεφαλικά Επεισόδια στην παιδική ηλικία
▪ Γενετικά σύνδρομα σχετιζόμενα με νοητική υστέρηση
▪ Νευροψυχολογικά χαρακτηριστικά και προσέγγιση παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
▪ Νευροψυχολογικά χαρακτηριστικά και προσέγγιση παιδιών με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας
▪ Σύνδρομο Αποφρακτικής Άπνοιας στον ύπνο και οι νευροψυχολογικές επιπτώσεις στα παιδιά
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
30 |
Συγγραφή Εργασίας |
15 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
6 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
30 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων) ή με γραπτή εργασία.
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Μαλεγιαννάκη AX., Μεσσήνης Λ., Παπαθανασόπουλος Π. (2011). Κλινική Παιδονευροψυχολογία. Πάτρα: Εκδόσεις GOTSIS
Walsh, K. & Darby, D. (2008). Νευροψυχολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Παρισιάνου
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Developmental Neuropsychology (Dev Neuropsychol)
Cognitive Development