Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. να έχουν κατακτήσει βασικές γνώσεις για τις αντιδράσεις των πληγέντων,
2. να έχουν κατανοήσει τις βασικές στρατηγικές διαχείρισης κρίσεων,
3. να αναγνωρίζουν τις φάσεις παρέμβασης στην κρίση και τον τρόπο οργάνωσης αντίστοιχων προσπαθειών,
4. να έχουν κατανοήσει τις πιθανές διαφορές μεταξύ διαφορετικών τύπων κρίσεων,
5. να έχουν αντιληφθεί τον ρόλο των ειδικών ψυχικής υγείας στην αντιμετώπιση των κρίσεων.
Γενικές Ικανότητες
Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
5. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
6. Ηθική κρίση
7. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
8. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Περιεχόμενο μαθήματος
ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
● Ορισμός της «κρίσης».
● Η επίδραση των καταστροφών σε ψυχολογικό επίπεδο.
● Δυσκολίες προσαρμογής μετά το τραυματικό γεγονός.
● Γενικές αρχές παρέμβασης για τη μείωση του κινδύνου εκδήλωσης σοβαρών προβλημάτων.
● Ομάδες παρέμβασης.
● Παρέμβαση: Άμεση φάση, Μεσοπρόθεσμη παρέμβαση
● Συμβουλευτική κρίσεων, Μακροπρόθεσμη παρέμβαση.
● Τεχνικές παροχής βοήθειας στον εαυτό και αλληλοβοήθεια.
● Παιδιά και φυσικές καταστροφές.
● Ειδικές ομάδες του πληθυσμού,
● ΜΜΕ και συνεργασία με άλλους ειδικούς.
● Ειδικές τεχνικές συμβουλευτικής κρίσεων
● Διαχείριση του στρες σε καταστάσεις κρίσης
● Η τεχνική του ‘αφοπλισμού’ ή ‘αποφόρτισης’ του στρες (stress defusing)
● Η διαδικασία αποσυμπίεσης της έντασης μέσω της ‘εκδραμάτισης’ της τραυματικής εμπειρίας (stress debriefing)
● Πρόληψη της κατάχρησης ουσιών
● Τεχνικές μείωσης της διέγερσης
● Παροχή βοήθειας προς τους ειδικούς, τους διασώστες και όσους συστηματικά εμπλέκονται στην παροχή βοήθειας και ανακούφισης στους πληγέντες.
Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση
Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
• Κατά την διδασκαλία
• Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου |
Διαλέξεις |
39 |
Εργαστήρια |
13 |
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία |
10 |
Συγγραφή Εργασίας |
20 |
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας |
5 |
Προετοιμασία για τις εξετάσεις |
33 |
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) |
120 |
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).
Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην
πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του
μαθήματος.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία
Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
James, R.K., & Gilliland, B.E. (2013). Crisis intervention strategies (7th edition). Belmont, CA: Brooks/Cole.
Ζωγράφου, Α. (2002). Κοινωνική Εργασία με Κοινότητα. Αθήνα: Εκδόσεις Τυποθήτω
Καραγκούνης, Β. (2018). Κοινωνική Εργασία στην Υγεία. Αθήνα: Εκδόσεις Μοτίβο
Επιστημονικά άρθρα τα οποία αναρτώνται στην πλατφόρμα του μαθήματος.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Journal of Traumatic Stress
Journal of Public Health Management and Practice
International Journal of Emergency Mental Health