ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΜΕ ΡΟΜΠΟΤ

6ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΕΕ610
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. Να αναγνωρίζουν βασικά θέματα που απασχολούν το πεδίο της Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου Ρομπότ.
2. Να κατανοούν και να είναι σε θέση να περιγράφουν και να αναλύουν το ρόλο της Επιστήμης της Ψυχολογίας στο πεδίο της Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου Ρομπότ.
3. Να εντοπίζουν και να αξιολογούν βασικά ηθικά και δεοντολογικά ζητήματα που αφορούν το πεδίο της Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου Ρομπότ.
4. Να αξιολογούν και να συζητούν κριτικά ερμηνευτικά πλαίσια και ερευνητικά δεδομένα που αφορούν το πεδίο της αλληλεπίδρασης Ανθρώπου Ρομπότ.
5. Να αξιολογούν, να κρίνουν και να συνθέτουν δεδομένα προκειμένου να γνωμοδοτούν ως επαγγελματίες στο πλαίσιο ενός συμμετοχικού σχεδιασμού Ρομπότ Κοινωνικής Αρωγής το οποίο θα ανταποκρίνεται σε βασικές προκλήσεις του επαγγέλματος.

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Άσκηση κριτικής σκέψης
7. Προαγωγή της ελεύθερης και δημιουργικής σκέψης

Περιεχόμενο μαθήματος

Η είσοδος αναδυόμενων τεχνολογιών στην καθημερινότητα έχει δημιουργήσει νέες προκλήσεις για τον σχεδιασμό τους και την αλληλεπίδρασή τους με τον άνθρωπο. Η
«Αλληλεπίδραση μεταξύ Ανθρώπου και Ρομπότ (ΑΑΡ)» (Human Robot Interaction -HRI) είναι ένα διεπιστημονικό πεδίο μελέτης, που εμπίπτει στην Γνωσιακή Επιστήμη. Η προσέγγιση του μαθήματος γίνεται από την πλευρά της Ψυχολογίας και της Εκπαίδευσης. Το πεδίο της ΑΑΡ επικεντρώνεται στον σχεδιασμό και στην ανάπτυξη Ρομπότ διάφορων ικανοτήτων ώστε να υποστηρίζουν την αλληλεπίδρασή τους με τους ανθρώπους. Στόχος του μαθήματος είναι να προσφέρει στους/τις φοιτητές/τριες και τις φοιτήτριες μία διαφορετική προοπτική στο πώς η Επιστήμη της Ψυχολογίας μπορεί να συμβάλει στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη Ρομπότ τα οποία υποστηρίζουν την αλληλεπίδραση με τον άνθρωπο. Παράλληλα, το μάθημα στοχεύει να εξοικειώσει τους/τις φοιτητές/τριες και τις φοιτήτριες με βασικά ερωτήματα που απασχολούν την έρευνα στο πεδίο της ΑΑΡ και τις επιστημονικές μεθόδους με τις οποίες οι επιστήμονες προσπαθούν να δώσουν λύσεις. Στα πλαίσια του μαθήματος αυτού συζητούνται θεωρίες και ερευνητικά ευρήματα, οι οποίες επικεντρώνονται, αλλά δεν περιορίζονται, στα ακόλουθα ζητήματα:

● Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Ρομπότ: Γενική επισκόπηση.
● Από τον Ανθρώπινο στο Ρομποτικό Νου.
● Ρομπότ Κοινωνικής Αρωγής: Πεδία Αξιοποίησης και Εφαρμογές.
● Η ανάπτυξη συναισθηματικού δεσμού, κοινωνικών και συναισθηματικών σχέσεων μεταξύ Ανθρώπου-Ρομπότ.
● Παράγοντες που επηρεάζουν την Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Ρομπότ: Το σώμα και η εμφάνιση του Ρομπότ, η προσωπικότητα του Ρομπότ, η χρήση της γλώσσας, μη λεκτική επικοινωνία, η εμπιστοσύνη στο Ρομπότ και η πειθώ και η ηθικότητα του Ρομπότ.
● Η συμβολή της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας στην Μηχανική Μάθηση.
● Τεχνητή Νοημοσύνη, Νευρωνικά Δίκτυα: Η χρήση και η σημασία τους για την Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Ρομπότ.
● Αλληλεπίδραση Ανθρώπου-Ρομπότ: Ηθικά και Δεοντολογικά Ζητήματα.
● Συμβίωση σε μετα-ανθρωποποιημένες Κοινωνίες
● Η σημασία του Συμμετοχικού Σχεδιασμού Κοινωνικών Ρομπότ και το επάγγελμα του Ψυχολόγου

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 30
Συγγραφή Εργασίας 15
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 6
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 30
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτή εργασία.

Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Bartneck, C., Belpaeme, T., Eyssel, F., Kanda, T., Keijsers, M., & Sabanovic, S. (2020). Human-
Robot Interaction – An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
Cangelosi, A., & Schlesinger, M. (2015). Developmental robotics: From babies to robots. MIT
press.
Gladden, M. E. (2018). Sapient circuits and digitalized flesh: The organization as locus of technological posthumanization. Defragmenter Media.
Korn, O. (Ed.). (2019). Social robots: technological, societal and ethical aspects of human- robot interaction. Springer.
Nam, Ch. & Lyons, J. (2020). Trust in Human-Robot Interaction. The Netherlands: Elsevier.

ΑΒΟΥΡΗΣ, Ν. ΚΑΤΣΑΝΟΣ, Χ., ΤΣΕΛΙΟΣ, Ν. & ΜΟΥΣΤΑΚΑΣ, Κ. (2018). ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΑΝΘΡΩΠΟΥ – ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ. ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ(ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ)
Γαζή, Α. (2020). Η κυβερνοψυχολογία ως καθημερινή ψηφιακή εμπειρία. Αθήνα: Παπαζήση.
Κουτσαμπάσης, Π. (2011). Αλληλεπίδραση Ανθρώπου – Υπολογιστή: Αρχές, Μέθοδοι και Παραδείγματα. Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
Σιδηροπούλου, Α. & Ντάβου, Μπ. (2021/2022). Κυβερνοψυχολογία και Κοινωνία. Αθήνα: Παπαζήση.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
ACM Transactions on Human-Robot
Interaction Applied Artificial Intelligence
Child Development
Perspectives Cognition
Cognitive Systems Research
Computers in Human
Behavior Frontiers in
Neuroscience Frontiers in Psychology
Cognitive Science (section) Frontiers in Psychology/Cognition (section) Frontiers in Robotics and AI
Human Factors: The Human-Computer Interaction
International Journal of Human–Computer Interaction International Journal of Social Robotics
Journal of Artificial Intelligence Research Journal of Artificial Neural Networks Journal of Human-Robot Interaction Journal of Machine Learning Research Neural Networks
Neurocomputing
Philosophical Transactions of the Royal Society B Philosophy & Technology
Journal of the Human Factors and Ergonomics Society
Topics in Cognitive Science

© 2020 psy.uowm.gr