ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΙΙ: Εφηβεία έως ύστερη ενήλικη ζωή

4ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-Υ015
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 5
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 5
Τύπος μαθήματος ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση:
1. να γνωρίζουν τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τους ψυχολόγους που ερευνούν την ανάπτυξη καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής,
2. να κατανοούν τις μεθόδους έρευνας της δια βίου ανάπτυξης και τα ηθικά ζητήματα που σχετίζονται με την έρευνα,
3. να περιγράφουν τα στάδια της ανάπτυξης από την εφηβεία ως την ύστερη ενήλικη ζωή καθώς και βασικά χαρακτηριστικά κάθε σταδίου, ικανότητες και γνωστικούς περιορισμούς,
4. να κατανοούν και να συζητούν κριτικά βασικές θεωρίες και ερευνητικά ευρήματα που περιγράφουν την γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη από την εφηβεία ως την ύστερη ενήλικη ζωή,
5. να κατανοούν και να συζητούν κριτικά βασικές θεωρίες και ερευνητικά ευρήματα που περιγράφουν την ανάπτυξη της προσωπικότητας από την εφηβεία ως την ύστερη ενήλικη ζωή,
6. να γνωρίζουν τα βασικά ζητήματα που σχετίζονται με την πορεία του ανθρώπου προς τον θάνατο.

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
5. Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
6. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
7. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
8. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Περιεχόμενο μαθήματος

Μέσα από την αναλυτική περιγραφή της αναπτυξιακής πορείας του ανθρώπου από την εφηβεία ως την ύστερη ενήλικη ζωή και τον θάνατο, στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/τριώνμε τα ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο της Δια Βίου Ανάπτυξης˙ θεωρίες που άσκησαν την μεγαλύτερη επίδραση, σύγχρονες θεωρητικές προσεγγίσεις και ερευνητικά ευρήματα. Με αναφορά στις βιολογικές αλλαγές που συντελούνται σε κάθε ηλικία, κατά την διάρκεια του μαθήματος συζητούνται οι αλλαγές που συντελούνται από την εφηβεία ως την ύστερη ενήλικη ζωή, σε γνωστικό, συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο, καθώς και σε επίπεδο προσωπικότητας. Τέλος συζητούνται ζητήματα που αφορούν στην πορεία του ανθρώπου προς τον θάνατο.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Εργαστήρια 13
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 15
Συγγραφή Εργασίας 20
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 5
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 43
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 135
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται*:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων και των εργαστηριακών ασκήσεων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών/ εργαστηριακών ασκήσεων, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος των μαθημάτων με γραπτές εξετάσεις (ερωτήσεις σύντομης και εκτεταμένης απάντησης).

*Η συστηματική συμμετοχή στις εργαστηριακές ασκήσεις είναι υποχρεωτική και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την συμμετοχή στις τελικές εξετάσεις και την τελική αξιολόγηση του/ της φοιτητή/-τριας.
Τελική Βαθμολογία:

Στην τελική βαθμολογία συνεκτιμάται:

● η επίδοση των φοιτητών/τριών στις γραπτές εξετάσεις (70% του τελικού βαθμού)
● η επίδοση των φοιτητών/τριών στις εργαστηριακές ασκήσεις (30% του τελικού βαθμού), εφόσον ο βαθμός της τελικής εξέτασης είναι τουλάχιστον 5.

Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Arnett, J. J. & Arnett, L. A. (2019). Human Development: A Cultural Approach. Pearson. Arnett, J. J. (2013). Adolescence and emerging adulthood. Boston, MA: Pearson.
Berk, L. (2019). Αναπτυξιακή Ψυχολογία: Η προσέγγιση της διά βίου ανάπτυξης. Αθήνα: Κριτική
Berk, L. E. (2016). Η Ανάπτυξη των Βρεφών, των Παιδιών και των Εφήβων. Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος ΊΩΝ».
Bjorklund, B. (2015). Journey of Adulthood. Pearson.
Boyd, D., & Bee, H. L., (2015). Lifespan Development. Pearson.
Cavanaugh, J.C., & Blanchard-Fields, F. (2019). Adult Development and Aging. Boston, MA: Cengage.
Coleman, J. C. (2013). Ψυχολογία της Εφηβικής Ηλικίας. Αθήνα: Gutenberg
Feldman, R. S. (2019). Αναπτυξιακή Ψυχολογία: Δια βίου προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.
Lightfoot, C., Cole, M. & Cole, S. (2015). Η Ανάπτυξη των παιδιών. Αθήνα: Gutenberg. Miller, P. H. (2016). Theories of developmental psychology. Macmillan.
Salkind, N. (2006). Εισαγωγή στις Θεωρίες της Ανθρώπινης Ανάπτυξης. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.
Slater, A., & Bremner, J. G. (2019). Εισαγωγή στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία (επιμ: Β. Τσούρτου). Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα
Steinberg, L. (2017). Adolescence. McGraw-Hill International
Whitbourne, S. K., & Sliwinski, M. (2012). The Wiley-Blackwell Handbook of Adulthood and Aging. Wiley-Blackwell.
Παγοροπούλου, Α. (2019). Ψυχολογία της Τρίτης Ηλικίας. Αθήνα: Gutenberg
Ρούσος, Π. (2014). Γνωστική Ψυχολογία: Οι Ανώτερες Γνωστικές Διεργασίες. Αθήνα: Εκδόσεις Μοτίβο

Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Attachment and Human Development
British Journal of Developmental
Psychology Cognitive Development
Current Directions in Psychological
Science Death Studies
Developmental
Psychology
Developmental Review
Developmental Science
Emerging Adulthood
European Journal of Developmental
Psychology Human Development
International Journal of Aging and Human
Development International Journal of Behavioral
Development Journal of Adolescence
Journal of Adolescent
Research Journal of Adult
Development
Journal of Applied Developmental
Psychology Journal of Cognition and
Development Journal of Early Adolescence
Journal of Research on Adolescence Journal of Youth and Adolescence Psychology and Aging
Research in Human
Development Social
Development
The Journals of Gerontology®

© 2020 psy.uowm.gr