ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΛΟΓΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

5ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΥΕ503
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. Να αποκτήσουν αναγκαίες γνώσεις μέσα από την παρουσίαση των βασικών θεματικών με τις οποίες ασχολείται η Εγκληματολογική Ψυχολογία.
2. Να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο η επιστήμη της Εγκληματολογίας συνεργάζεται με την επιστήμη της Ψυχολογίας στο τομέα της περιστολής του εγκλήματος ως και την αναγκαιότητα της συνεργασίας αυτής για την επίτευξη του στόχου.
3. Να κατανοήσουν την ιστορική εξέλιξη της Εγκληματολογικής Ψυχολογίας, την κοινωνική της σημασία, όπως και την σχέση της με άλλους εφαρμοσμένους κλάδους της Ψυχολογίας.
4. Να κατανοήσουν τον τρόπο και τη διαδικασία λειτουργίας των φορέων του συστήματος ποινικής δικαιοσύνης ως και τον βαθμό εμπλοκής της επιστήμης της Ψυχολογίας στην διαδικασία αυτή.
5. Να εντοπίζουν ψυχολογικές επιδράσεις που σχετίζονται με το εγκληματικό φαινόμενο και την ορθολογική και αποτελεσματική αντιμετώπισή του σε όλη του την έκταση, με ιδιαίτερη αναφορά στους ανήλικα θύματα και στα θύματα εμπορίας ανθρώπων.
6. Να προσεγγίζουν μέσα από την μελέτη νομολογιακών παραδειγμάτων μία ποινική απόφαση όχι απλώς και μόνον ως νομικό εξαγόμενο, αλλά στην πραγματική, μη στατική και δυναμική της διάσταση, διερευνώντας τις διαδικασίες με ψυχολογικό υπόβαθρο που γίνονται στα πλαίσια της ποινικής διαδικασίας και δίκης.
7. Να εκτιμήσουν τον ρόλο του ψυχολόγου που εμπλέκεται στο σύστημα ποινικής δικαιοσύνης και να αντιληφθούν τους βασικούς κανόνες και τις δεοντολογικές αρχές που διέπουν την επιστημονική εργασία του συνολικά σε σχέση με τον δράστη αλλά και το θύμα του εγκλήματος.
8. Να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης των ψυχολόγων που
δραστηριοποιούνται στον τομέα της αντεγκληματικής πολιτικής.

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αυτόνομη και ομαδική εργασία.
2. Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
4. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής, επαγωγικής και κριτικής σκέψης.
5. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
6. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
7. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
8. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου και ανηλικότητας.

Περιεχόμενο μαθήματος

ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

● Εισαγωγή στην επιστήμη της Εγκληματολογίας
● Η συστηματική κατάταξη της Εγκληματολογικής Ψυχολογίας
● Το έγκλημα
● Η εγκληματικότητα
● Η φύση και η αιτιολογία του εγκλήματος
● Ο ψυχολογικός θετικισμός
● Ο εγκληματίας
● Το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης
● Ο καταλογισμός σε ενοχή του δράστη
● Ο βρασμός ψυχικής ορμής
● Ειδικότερα θέματα της ανθρωποκτονίας από πρόθεση
● Το θύμα
● Ο φόβος θυματοποίησης
● Ο ψυχολόγος ως πραγματογνώμονας στην ποινική δίκη
● Η επικοινωνία του ψυχολόγου πραγματογνώμονα με το δικαστήριο
● Ανήλικοι μάρτυρες θύματα προσβολής προσωπικής και γενετήσιας ελευθερίας
● Το πρωτόκολλο δικανικής συνέντευξης ανηλίκων θυμάτων κακοποίησης
● Μάρτυρες θύματα εμπορίας ανθρώπων και σωματεμπορίας
● Καλές πρακτικές και ζητήματα προστασίας από τον κίνδυνο δευτερογενούς / συστημικής θυματοποίησης
● Η ψυχολογική θεώρηση της ποινικής δίκης (εισαγωγή)
● Η ψυχολογία του κρατουμένου - Η σωφρονιστική ψυχολογία (εισαγωγή)

Επιπρόσθετα, με οδηγό την πρόσφατη νομολογία θα εξετάζονται καίρια ποινικά θέματα με ψυχολογικό υπόβαθρο, ιδίως σε σοβαρές ποινικές υποθέσεις, εντοπίζοντας και αναλύοντας νομολογιακές θέσεις σε θέματα που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα την Εγκληματολογική Ψυχολογία.

● Τέλος, στο πλαίσιο του μαθήματος θα προβλεφθεί, μετά από συνεννόηση με τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες, εκπαιδευτική επίσκεψη των φοιτητών/φοιτητριών στο Πρωτοδικείο Φλώρινας, προκειμένου να πληροφορηθούν τον τρόπο λειτουργίας διαφόρων υπηρεσιών του συστήματος ποινικής δικαιοσύνης και να ανταλλάξουν απόψεις.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 36
Συγγραφή Εργασίας 25
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 20
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στη διάρκεια των μαθημάτων
3. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον διδάσκοντα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
4. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).


Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Αλεξιάδης, Σ. (2011). Εγκληματολογία (5η Έκδοση). Αθήνα - Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σάκκουλα.
Θεμελή, Ό. (2014). Τα παιδία καταθέτει. Η δικανική εξέταση ανηλίκων μαρτύρων, θυμάτων σεξουαλικής κακοποίησης. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος – Μοτίβο Εκδοτική.
Κοτσαλής, Λ. (2013). Δικαστική Ψυχολογία (3η Έκδοση). Αθήνα: Νομική Βιβλιοθήκη.

-Προαιρετική Βιβλιογραφία:
Ζησιάδης, Β. (2014). Η ψυχολογική θεώρηση της ποινικής δίκης (6η Έκδοση). Αθήνα - Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σάκκουλα.
Κιούπης, Δ. (2019). Δικαστική Ψυχολογία και Ψυχιατρική (2η Έκδοση). Αθήνα: Νομική Βιβλιοθήκη.
Πιτσελά, Α. (2013). Η ποινική αντιμετώπιση της εγκληματικότητας των ανηλίκων (7η Έκδοση). Αθήνα – Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Σάκκουλα.
Hollin, C. (2012). Psychology and Crime: An Introduction to Criminological Psychology. London: Routledge

Επιστημονικά άρθρα τα οποία αναρτώνται στην πλατφόρμα του μαθήματος
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Journal of Forensic Psychology Research and Practice
Forensic and Legal Psychology
Journal of Forensic Psychology Practice
Journal of Criminal Psychology Criminal Justice and Behavior
The Journal of Forensic Psychiatry and Psychology
Ψυχολογία (www.elpse.gr)
Ψυχιατρική (www.psych.gr)

© 2020 psy.uowm.gr