ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ

6ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΥΕ204
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. Να γνωρίζουν τον τρόπο με τον οποίο η θεωρία και η μεθοδολογία της γνωστικής ψυχολογίας μπορούν να εφαρμοστούν σε ένα ευρύ φάσμα καθημερινών προβλημάτων.
2. Να συνδέουν τις θεμελιώδεις αρχές της γνωστικής θεωρίας που ισχύουν για ποικίλες γνωστικές λειτουργίες (π.χ., αντίληψη, κατανόηση, μάθηση, μνήμη, ενθύμηση, συλλογισμός, επίλυση προβλημάτων, επικοινωνία) με την πρακτική εφαρμογή τους, άλλα και τα διάφορα γνωστικά προϊόντα και τις που αξιοποιούν αποτελεσματικά τα ευρήματα της γνωστικής ψυχολογίας.
3. Να γνωρίζουν και να εκτελούν τα απαιτούμενα βήματα για τη διεξαγωγή και συγγραφή μιας ερευνητικής εργασίας στον τομέα της γνωστικής ψυχολογίας (διατύπωση θεωρητικού ερωτήματος, μεθοδολογικός σχεδιασμός έρευνας, συλλογή και στατιστική ανάλυση των δεδομένων, παράθεση αποτελεσμάτων, συζήτηση, συμπεράσματα, περιορισμοί και βιβλιογραφία)

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
5. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
6. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
7. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Περιεχόμενο μαθήματος

● Εισαγωγή στην Εφαρμοσμένη Γνωστική Ψυχολογία. Ομοιότητες και διαφορές μεταξύ βασικής και εφαρμοσμένης γνωστικής έρευνας.
● Μεθοδολογία της γνωστικής έρευνας. Προσεγγίσεις και μέθοδοι της εφαρμοσμένης έρευνας. Φάσεις του κύκλου «βασικού-εφαρμοσμένου». Βασική έρευνα στη γνωστική ψυχολογία: το πλαίσιο για την ανάπτυξη των εφαρμογών.
● Επίδραση μη γνωστικών παραγόντων στις γνωστικές διεργασίες και εφαρμογές: Κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία. Το φυσικό περιβάλλον. Κατάσταση της φυσιολογίας του οργανισμού και συναισθηματική κατάσταση.
● Απόκριση-απάντηση. Γνωστική αξιολόγηση.
● Επαγγελματική εμπειρία. Επαγγελματική σταδιοδρομία των γνωστικών ψυχολόγων στο χώρο των εφαρμογών. Το μέλλον της Εφαρμοσμένης Γνωστικής Ψυχολογίας. Στόχοι της εφαρμοσμένης ψυχολογίας.
● Στα πλαίσια του εργαστηρίου οι φοιτητές θα διεξάγουν τα δικά τους πειράματα στη γνωστική ψυχολογία με ανάθεση ερευνητικών εργασιών από την επιβλέπουσα, για τις οποίες θα συλλέγουν δεδομένα, θα πραγματοποιούν στατιστικές αναλύσεις σε στατιστικά πακέτα με εποπτεία, θα εξασκούνται στη συγγραφή επιστημονικών εργασιών και των βιβλιογραφικών παραπομπών τους σύμφωνα με το σύστημα αναφορών του ΑΡΑ.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 30
Συγγραφή Εργασίας 15
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 6
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 30
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).

Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Herrman, D. J., Yoder, C. Y., Gruneberg, M., Payne, D. G., Εggen, P., & Kauchak, D. (2010). Εφαρμοσμένη Γνωστική Ψυχολογία (Επιμ. Έκδ. Σ. Σαμαρτζή & Α. Βατάκη). Αθήνα: Πεδίο.
Οικονόμου, Η. & Πόθος, Μ. (2010). Θέματα Γνωσιακής Ψυχολογίας. Αθήνα: Gutenberg
Ρούσσος, Π. (2014). Γνωστική Ψυχολογία: Ανώτερες γνωστικές λειτουργίες. Αθήνα: Εκδόσεις Τόπος.

Επιπρόσθετη Βιβλιογραφία:

Barber, P. (2015). Applied cognitive psychology: An information-processing framework. London: Routledge.
Groome, D., & Eyesenck, W. (2016). An introduction to applied cognitive psychology. New York, US: Routlegde.
Ζαφειρόπουλος, Κ. (2015). Πως γίνεται μία επιστημονική εργασία; Επιστημονική έρευνα και συγγραφή εργασιών (2η έκδοση). Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Lachman, R., Lachman, J. L., & Butterfield, E. C. (2015). Cognitive psychology and information processing: An introduction. NY: Psychology Press.

Επιστημονικά άρθρα τα οποία αναρτώνται στην πλατφόρμα του μαθήματος.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Applied Cognitive Psychology
Cognition
Cognition and Emotion Cognitive Development
Frontiers in Psychology
Journal of Cognition and Development
Journal of Experimental Psychology: General

© 2020 psy.uowm.gr