ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

7ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΥΕ210
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. Να γνωρίζουν τις βασικές αρχές της γνωστικής αποκατάστασης σε νευρολογικές διαταραχές (κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια νευροεκφυλιστικά νοσήματα του ΚΝΣ), καθώς και τις μεταβλητές που συμβάλλουν στη νευροσυμπεριφορική ανάκαμψη.

2. Να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τη νευροψυχολογική εκτίμηση και τις προσεγγίσεις στην αποκατάσταση των ελλειμμάτων της προσοχής, της μνήμης, της εκτελεστικής λειτουργίας, καθώς και τα ελλείμματα στην ενημερότητα και την επικοινωνία.


Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:
1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Άσκηση κριτικής και αυτοαξιολόγηση
7. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
8. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Περιεχόμενο μαθήματος

Βασικός στόχος του μαθήματος είναι ο συνδυασμός της θεωρίας για την αρχιτεκτονική των πλέον βασικών γνωστικών τομέων (προσοχή, οπτικο-χωρικές λειτουργίες, εκτελεστική λειτουργία, μνήμη, γλώσσα) με την εφαρμοσμένη νευροψυχολογική γνώση που απαιτείται για την αναγνώριση της κλινικής εικόνας και της συμπτωματολογίας των διαταραχών που παρουσιάζουν οι συγκεκριμένοι τομείς σε ασθενείς με επίκτητο νευρολογικό νόσημα, καθώς και με τις ειδικές θεραπευτικές στρατηγικές που εφαρμόζονται για την αποκατάσταση των ελλειμμάτων τους. Πιο συγκεκριμένα, στα πλαίσια του μαθήματος θα αναπτυχθούν οι παρακάτω ενότητες:

● Βασικές αρχές για τη διεξαγωγή της γνωστικής αποκατάστασης
● Νευρολογικές διαταραχές σχετιζόμενες με γνωστική εξασθένιση
● Μεταβλητές που συμβάλλουν στη νευροσυμπεριφορική ανάκαμψη
● Εκτίμηση ατόμων με γνωστικές διαταραχές
● Εκτίμηση και αποκατάσταση των διαταραχών της προσοχής
● Εκτίμηση και αποκατάσταση των οπτικο-χωρικών διαταραχών
● Εκτίμηση και αποκατάσταση των διαταραχών της εκτελεστικής λειτουργίας
● Εκτίμηση και αποκατάσταση των διαταραχών της μνήμης
● Εκτίμηση και αποκατάσταση των διαταραχών της επικοινωνίας
● Εκτίμηση και διαχείριση της έλλειψης ενημερότητας
● Δουλεύοντας με ειδικούς πληθυσμούς

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 30
Συγγραφή Εργασίας 15
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 6
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 30
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή
κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων) ή με γραπτή εργασία.


Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Johnstone, B., & Stonnington, H. H. (2011). Γνωστική αποκατάσταση νευροψυχολογικών διαταραχών (Επιμ. μετάφρασης: Μεσσήνης Λ. & Καστελλάκης, Α.). Πάτρα: Εκδόσεις Gotsis.

Malia, K., & Brannaga, A. (2019). Πως να εφαρμόσετε τη θεραπεία γνωστικής αποκατάστασης: Ένας κλινικός οδηγός (Επιμ. μετάφρασης: Μεσσήνης, Λ., Νάσιος, Γ., & Ντόσκου, Α.). Πάτρα: Εκδόσεις Gotsis.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
American Journal of Physical Medicine & Rehabilitation
Brain Injury
Brain & Neurorehabilitation
Brain Plasticity
Cognitive Remediation Journal
Disability & Rehabilitation
Head Trauma Rehabilitation
Journal of Cognitive Rehabilitation
Journal of Head Trauma Rehabilitation
Journal of Memory Disorders & Rehabilitation
Journal of Stroke and Cerebrovascular Diseases
Journal of the Neurological Sciences
Neuropsychological Rehabilitation
NeuroRehabilitation

© 2020 psy.uowm.gr