ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΙΙ: Μνήμη, Γλώσσα, Σκέψη, Επίλυση προβλημάτων

2ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-Υ008
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 5
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 5
Τύπος μαθήματος ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. να κατανοούν τις διεργασίες και τους μηχανισμούς του μνημονικού συστήματος,
2. να περιγράφουν τις δομές και τις λειτουργίες του μνημονικού συστήματος, καθώς και την κατηγοριοποίηση και την ιεραρχική οργάνωση της γνώσης,
3. να κατανοούν και να συζητούν την διαδικασία απόκτησης και ανάπτυξης της γλώσσας,
4. να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν τις διαφορετικές προσεγγίσεις που συζητούν από γνωστική σκοπιά την επίλυση προβλημάτων.

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη εργασία
3. Ομαδική εργασία
4. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
5. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
6. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
7. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Περιεχόμενο μαθήματος

Αρχιτεκτονική και διεργασίες του μνημονικού συστήματος (αισθητήρια, βραχύχρονη/εργαζόμενη, μακρόχρονη μνήμη) και μηχανισμοί (κωδικοποίηση, ανάσυρση και παγίωση). Δομές και λειτουργίες του μνημονικού συστήματος. Μεταβλητές που επηρεάζουν το μνημονικό σύστημα. Μνήμη εικόνων (αντικειμένων, προσώπων, σκηνών), μνήμη αυτοπτών μαρτύρων. Θεωρητικές ερμηνείες. Γνώση και οργάνωση της γνώσης (σημασιολογική μνήμη, μνήμη επεισοδίων, αυτοβιογραφική μνήμη, προοπτική μνήμη). Λήθη, αιτίες της λήθης. Κατηγοριοποίηση και ιεραρχική οργάνωση της γνώσης, σχήματα, σημασιολογικά δίκτυα, νοερή απεικόνιση. Απόκτηση και ανάπτυξη της γλώσσας. Τα επίπεδα ανάλυσης των λέξεων (φωνημικό, φωνολογικό, μορφοσυντακτικό, σημασιολογικό, πραγματολογικό), κατανόηση λέξεων, προτάσεων και κειμένων/ιστοριών. Επίλυση προβλημάτων: μορφολογική προσέγγιση, προσέγγιση της επεξεργασίας των πληροφοριών, χρήση των αναλογιών, επίλυση προβλημάτων από επαΐοντες, δημιουργική επίλυση προβλημάτων.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Εργαστήρια 13
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 20
Συγγραφή Εργασίας 20
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 15
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 33
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 140
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται*:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων και των εργαστηριακών ασκήσεων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών/ εργαστηριακών ασκήσεων, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε
εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος των μαθημάτων με γραπτές εξετάσεις (ερωτήσεις σύντομης και
εκτεταμένης απάντησης).

*Η συστηματική συμμετοχή στις εργαστηριακές ασκήσεις είναι υποχρεωτική και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την συμμετοχή στις τελικές εξετάσεις και την τελική αξιολόγηση του/ της φοιτητή/-τριας.

Τελική Βαθμολογία:

Στην τελική βαθμολογία συνεκτιμάται:

● η επίδοση των φοιτητών/τριών στις γραπτές εξετάσεις (70% του τελικού βαθμού)
● η επίδοση των φοιτητών/τριών στις
εργαστηριακές ασκήσεις (30% του τελικού βαθμού), εφόσον ο βαθμός της τελικής εξέτασης είναι τουλάχιστον 5.

Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την
διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.


Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Eysenck, M.W. (2010). Βασικές Αρχές Γνωστικής Ψυχολογίας. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg
Goldstein, E. B. (2018). Γνωστική ψυχολογία: Σύνδεση νου, έρευνας & καθημερινής ζωής
(Επιστ. Επιμ. Ν. Μακρής). Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg

Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία:

Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2011). Γνωστική ψυχολογία: Από την αναπαράσταση της γνώσης στο θυμικό και στη δράση. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Matlin, M. W., & Farmer, T. A. (2020). Γνωστική ψυχολογία (Επιμελ. Α. Βατάκη & Ε. Ζιώρη).
Αθήνα: Εκδόσεις Τζιόλα.
Schacter, D., Gilbert, D., Wegner, D. & Nock, M. (2021). Εισαγωγή στην ψυχολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.

Επιστημονικά άρθρα τα οποία αναρτώνται στην πλατφόρμα του μαθήματος.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Cognition
Cognition and Emotion
Cognitive, Affective and Beavioral Neuroscience
Cognitive Science
Cognitive Systems Research
Consciousness and Cognition
Journal of Applied Research in Memory and Cognition
Journal of Cognitive Neuroscience
Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition
Journal of Memory and Language
Learning & Behavior
Memory and Cognition
Mind and Language
Trends in Cognitive Sciences
Topics in Cognitive Science

© 2020 psy.uowm.gr