ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

6ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΥΕ408
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. Να αναγνωρίσουν τις απαρχές και θεωρητικές καταβολές των κοινωνικών αναπαραστάσεων,
2. Να κατανοήσουν τη θεωρία των κοινωνικών αναπαραστάσεων και τη μεθοδολογίας της στην κατασκευή νοήματος και της κοινωνικής πραγματικότητας,
3. Να αξιολογούν τη συμβολή της θεωρίας των κοινωνικών αναπαραστάσεων στην κατανόηση των κοινωνιοψυχολογικών φαινομένων και την κοινωνική αλλαγή.

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
4. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
7. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
8. Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Περιεχόμενο μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει τις κοινωνικές αναπαραστάσεις ως θεωρία της Κοινωνικής Ψυχολογίας και ως πρακτική της κοινωνικής ζωής. Παρουσιάζονται έννοιες, μελέτες και πεδία εφαρμογής των κοινωνικών αναπαραστάσεων. Πιο αναλυτικά θα μελετηθούν τα εξής: 1) οι απαρχές και οι θεωρητικές καταβολές των κοινωνικών αναπαραστάσεων, 2) οι διαδικασίες που διέπουν τις κοινωνικές αναπαραστάσεις καθώς και οι λειτουργίες τους (όπως η διαλογικότητα, η αντικειμενοποίηση, η επικέντρωση, η γνωστική πολυφασία), 3) έρευνες πάνω στους τρόπους με τους οποίους λειτουργούν οι κοινότητες και διαμορφώνεται η κοινή λογική στις σύγχρονες κοινωνίες. Τέλος, συζητιούνται οι σημαντικότερες θέσεις που αναπτύχθηκαν ως κριτική στη θεωρία των κοινωνικών αναπαραστάσεων καθώς και οι απαντήσεις σε αυτές, στο πλαίσιο των σύγχρονων αντιπαραθέσεων και προκλήσεων στην κοινωνικοψυχολογική θεωρία και έρευνα.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 30
Συγγραφή Εργασίας 15
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 6
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 30
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).

Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Μαντόγλου, Α. & Μελέτης, Κ. (2013). Επιστημονικός λόγος περί κοινωνικων αναπαραστάσεων και ιδεολογιών. Αθήνηα: ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΑΠΑΖΗΣΗ ΑΕΒΕ
Moscivici, S. (1999). Η ψυχανάλυση, η εικόνα της και το κοινό της. Καλαμάτα: ΒΙΒΛΙΟΠΟΛΙΣ ΑΕΒΕ

- Προαιρετική:

Augoustinos, M. & Walker, I. (1995). Social Cognition: An Integrated Introduction. London: SAGE.
Marková, I. (2017). The making of the theory of social representations. Cadernos dePesquisa, 47 (163). pp. 358-375.
Sammut, G., Andreouli, E. Gaskell, G. & Valsiner, J. (Eds) (2015). Resistance, stability and social change: A handbook of social representations. Cambridge: Cambridge University Press.
Staerklé, C., Clémence, A., & Spini, D. (2011). Social Representations: A Normative and Dynamic Intergroup Approach. Political Psychology, 32(5), 759-768. http://www.jstor.org/stable/41262943
Wagner, W. (2020) Social Representation Theory: An Historical Outline. Oxford Research Encyclopedias. Psychology. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190236557.013.606

Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Papers on Social
Representations Culture & Psychology
Journal of Community & Applied Social Psychology
Journal for the Theory of Social Behaviour

© 2020 psy.uowm.gr