ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΙΙ: Ομαδικές Διαδικασίες, Διομαδικές Διαδικασίες, Κοινωνικές Αναπαραστάσεις, Στροφή στο λόγο

4ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-Υ016
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 5
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 5
Τύπος μαθήματος ΥΠΟΒΑΘΡΟΥ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. να εμβαθύνουν στις ήδη υπάρχουσες γνώσεις για το πεδίο της Κοινωνικής Ψυχολογίας,
2. να κατανοήσουν θέματα όπως η προκατάληψη και οι διακρίσεις, καθώς και οι διαπολιστισμικές σχέσεις,
3. να είναι σε θέση να συζητούν για κοινωνικές αναπαραστάσεις,
4. να κατανοούν το ρεύμα της «στροφής στο λόγο»,
5. να εφαρμόζουν τις θεωρητικές γνώσεις και να σχεδιάζουν παρεμβάσεις σε στόχο την βελτίωση της των ανθρώπινων σχέσεων.

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
7. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Περιεχόμενο μαθήματος

Στο μάθημα παρουσιάζονται επιμέρους κοινωνικο-ψυχολογικές ερευνητικές παραδόσεις, με επικέντρωση στα εξής θέματα: ομάδες, διομαδικές σχέσεις (προκατάληψη-διάκριση, διαπολιστισμικές σχέσεις), κοινωνικές αναπαραστάσεις, και η στροφή στο λόγο. Στη συνέχεια, γίνεται μια συνολική αποτίμηση της Κοινωνικής Ψυχολογίας ως κοινωνικής επιστήμης σε σχέση με τη συμβολή της στην παραγωγή έγκυρης γνώσης για την ανθρώπινη ζωή, με ιδιαίτερη επικέντρωση στις κοινωνικές όψεις της, καθώς και στην εφαρμογή της γνώσης αυτής σε παρεμβάσεις με σκοπό τη βελτίωση των ανθρώπινων σχέσεων, τόσο σε διαπροσωπικό όσο και σε θεσμικό επίπεδο.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Εργαστήρια 13
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 20
Συγγραφή Εργασίας 20
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 5
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 43
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 140
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται*:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων και των εργαστηριακών ασκήσεων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών/ εργαστηριακών ασκήσεων, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος των μαθημάτων με γραπτές εξετάσεις (ερωτήσεις σύντομης και εκτεταμένης απάντησης).

*Η συστηματική συμμετοχή στις εργαστηριακές ασκήσεις είναι υποχρεωτική και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την συμμετοχή στις τελικές εξετάσεις και την τελική αξιολόγηση του/ της φοιτητή/-τριας.

Τελική Βαθμολογία:

Στην τελική βαθμολογία συνεκτιμάται:

● η επίδοση των φοιτητών/τριών στις γραπτές εξετάσεις (70% του τελικού βαθμού)
● η επίδοση των φοιτητών/τριών στις εργαστηριακές ασκήσεις (30% του τελικού βαθμού), εφόσον ο βαθμός της τελικής εξέτασης είναι τουλάχιστον 5.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Aronson, E., Wilson, T.D. & Sommers, S.R. (2019) Κοινωνική ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Τζιόλα.
Augoustinos, M., Walker, I. & Donaghue, N. (2014) Social cognition: An integrated introduction. 3rd ed. London: Sage.
Baron, A.R., Branscombe, N.R. & Byrne, D. (2013) Κοινωνική ψυχολογία. Αθήνα: Ίων.
Hewstone, M. & Stroebe, W. & Jonas, K. (2020) Εισαγωγή στην κοινωνική ψυχολογία. Αθήνα: Παπαζήσης.
Hogg, M.A. & Tindale, S. (2015). Εγχειρίδιο Κοινωνικής Ψυχολογίας: Διεργασίες ομάδας (επιμ: Α. Παπαστυλιανού). Αθήνα: Gutenberg.
Hogg, M.A. & Vaughan, G.M. (2010) Κοινωνική ψυχολογία. Αθήνα: Gutenberg.
Κορδούτης, Π.Σ. & Παυλόπουλος, Β.Γ. (Επιμ.) (2011) Πεδία έρευνας στην κοινωνική ψυχολογία: Πολιτισμός, μετανάστευση, οργανισμοί, υγεία-πρόληψη, στενές διαπροσωπικές σχέσεις. Αθήνα: Διάδραση.
Kruglanski, A.W. & Stroebe, W. (Eds.) (2011) Handbook of the history of social psychology.New York: Psychology Press.
Μαρβάκης, Α. & Μεντίνης, Μ. (2011) Κριτική εισαγωγή στην κοινωνική ψυχολογία. Αθήνα: Επίκεντρο.
Μποζατζής, Ν. & Δραγώνα, Θ. (Επιμ.) (2011) Κοινωνική ψυχολογία: Η στροφή στο λόγο. Αθήνα: Μεταίχμιο.
O’Doherty, K.C. & Hodgetts, D. (Eds.) (2019) The Sage handbook of applied social psychology. London: Sage.
Smith, J.R. & Haslam S.A. (Eds..) (2012) Social psychology: Revisiting the classic studies. London: Sage.
Wetherell, M. (2005) Ταυτότητες, ομάδες και κοινωνικά ζητήματα. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Basic & Applied Social Psychology
British Journal of Social Psychology
European Journal of Social
Psychology
European Journal of Applied Social
Psychology Journal of Experimental
Social Psychology
Journal of Personality & Social psychology
Journal of Social Issues
Journal of Social Psychology
Personality & Social Psychology
Bulletin Personality & Social
Psychology Review Social &
Personality Psychology Compass
Social Psychology Quarterly
Review of Social Psychology

© 2020 psy.uowm.gr