ΚΡΙΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

5ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΥΕ405
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ, ΕΜΒΑΘΥΝΣΗΣ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. Να αναγνωρίσουν την ιστορικότητα και την ποικιλότητα των κοινωνικοψυχολογικών θεωριών και προσεγγίσεων,
2. Να κατανοήσουν την προσέγγιση της Κριτικής Κοινωνικής Ψυχολογίας και τη μεθοδολογίας της,
3. Να αξιολογούν τη συμβολή της Κριτικής Κοινωνικής Ψυχολογίας στην κατανόηση των κοινωνιοψυχολογικών φαινομένων.

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
4. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
7. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
8. Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Περιεχόμενο μαθήματος

Στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιάσει τις κυριότερες πτυχές της προσέγγισης της Κριτικής Κοινωνικής Ψυχολογίας με έμφαση στον αναστοχασμό στην κοινωνικοψυχολογική θεωρία και έρευνα. Αρχικά, γίνεται συνοπτική αναφορά στην ιστορικότητα των κοινωνικοψυχολογικών θεωριών. Αντλώντας από τα κεντρικά ζητήματα της κοινωνικής ψυχολογίας (όπως ταυτότητα, απόδοση, διομαδικές σχέσεις, συμμόρφωση, πειθώ, προκατάληψη), παρουσιάζεται η «κρίση» στην Κοινωνική Ψυχολογία και η κριτική που αρθρώθηκε στο πλαίσιο της: κριτική στον επιστημολογικό και μεθοδολογικό προσανατολισμό της κοινωνικής ψυχολογίας, κριτική στην έμφαση στον ατομικισμό στην κοινωνικοψυχολογική θεωρία και έρευνα, κριτική στην απουσία του ρόλου της ιδεολογίας και της εξουσίας, και της μελέτη της κοινωνικής ανισότητας. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται οι κριτικές θεωρητικές και ερευνητικές παραδόσεις που αναπτύχθηκαν, σημειώνοντας τους τρόπους με τους οποίους προσεγγίζουν τα κεντρικά ζητήματα της κοινωνικής ψυχολογίας. Δίνεται έμφαση στη «στροφή στο λόγο» και στις προσεγγίσεις που αναπτύχθηκαν σε αυτό το παράδειγμα. Τέλος, συζητιούνται οι σύγχρονες αντιπαραθέσεις και προκλήσεις που συναντιόνται στην κοινωνικοψυχολογική θεωρία και έρευνα.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 30
Συγγραφή Εργασίας 15
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 6
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 30
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).


Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Dickerson, P. (2021). Κοινωνική Ψυχολογία: Παραδοσιακές και Κριτικές Προσεγγίσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Μποζατζής, N. & Δραγώνα, Θ. (Επιμ.) (2011). Κοινωνική Ψυχολογία: Η στροφή στο λόγο.
Αθήνα: Μεταίχμιο.

-Προαιρετική:

Μαρβάκης, Α. & Μεντίνης, Μ. (2011). Κριτική Εισαγωγή στην Κοινωνική Ψυχολογία. Εκδ.
Επίκεντρο.
Gough, B. (2017). The Palgrave Handbook of Critical Social Psychology. London: Palgrave Macmillan.
Xenitidou, M. & Sapountzis, A. (2018). Qualitative methodologies in the study of citizenship and migration. Qualitative Psychology, 5(1), 77-84.
http://dx.doi.org/10.1037/qup0000084
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Journal of Community & Applied Social
Psychology Journal of Political & Social
Psychology
Political Psychology
Qualitative
Psychology
Discourse & Society
Annual Review of Critical Psychology

© 2020 psy.uowm.gr