ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ: Αξιολόγηση και Παρέμβαση

7ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΕΕ614
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ-ΕΜΒΑΘΥΝΣΗΣ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται:

1. Nα γνωρίζουν τις βασικές έννοιες και τις θεωρητικές προσεγγίσεις που ερμηνεύουν τις μαθησιακές δυσκολίες.
2. Να είναι σε θέση να ορίζουν τα διάφορα είδη μαθησιακών δυσκολιών, να γνωρίζουν την αιτιολογία τους, τα χαρακτηριστικά των παιδιών με δυσκολίες στη μάθηση.
3. Να γνωρίζουν την αξιολόγηση και διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών, τη συννοσηρότητά τους με άλλες δυσκολίες, καθώς και την εφαρμογή παρεμβάσεων για την αντιμετώπισή τους.

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Άσκηση κριτικής και αυτοαξιολόγηση
7. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
8. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Περιεχόμενο μαθήματος

Στα πλαίσια του μαθήματος θα αναπτυχθούν οι παρακάτω ενότητες:

● Οριοθέτηση, ταξινόμηση και αιτιολογικοί παράγοντες των μαθησιακών δυσκολιών
● Οριοθέτηση της έννοιας των μαθησιακών δυσκολιών και ιστορική αναδρομή
● Συχνότητα εμφάνισης των μαθησιακών δυσκολιών
● Αιτιολογία των μαθησιακών δυσκολιών
● Η νευροβιολογική βάση των μαθησιακών δυσκολιών
● Γνωστικοί παράγοντες και συναισθηματικοί παράγοντες
● Τα χαρακτηριστικά των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες
● Τα χαρακτηριστικά των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: Γνωστικός, μαθησιακός και ψυχοκοινωνικός τομέας
● Οι προϋποθέσεις της ανάγνωσης και της γραφής
● Κατανόηση, ορθογραφία, γραπτός λόγος
● Αναπτυξιακή δυσλεξία: θεωρία, έρευνα και εφαρμογές
● Η αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών
● Κριτήρια διάγνωσης των μαθησιακών δυσκολιών
● Το συνεχές ή το ασυνεχές των μαθησιακών δυσκολιών
● Κλινική συνέντευξη
● Αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών
● Αξιολόγηση επιτελικών λειτουργιών, γλωσσικής ανάπτυξης, μαθησιακών δεξιοτήτων
● Αξιολόγηση ανάγνωσης, φωνολογικής επίγνωσης, κατανόησης
● Αξιολόγηση γραπτού λόγου, ορθογραφίας
● Αξιολόγηση της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής
● Θέματα παρέμβασης και υποστήριξης παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες
● Ενίσχυση αναγνωστικής ικανότητας, γλωσσικών δεξιοτήτων
● Διδασκαλία στρατηγικών
● Ενίσχυση γραπτού λόγου, ορθογραφίας
● Υποστήριξη σε θέματα δεξιοτήτων, μελέτης, διαχείρισης χρόνου και μνήμης
● Ενίσχυση του ψυχοκοινωνικού τομέα
● Τροποποίηση του σχολικού περιβάλλοντος
● Μοντέλα παρέμβασης για όλη την τάξη
● Διαφοροποιημένη διδασκαλία

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες

Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 30
Συγγραφή Εργασίας 15
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 6
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 30
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

4. στη διάρκεια των μαθημάτων
5. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή
κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
6. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων) ή με γραπτή εργασία.

Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Πολυχρόνη, Φ. (2010). Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.

-Επιπρόσθετη Βιβλιογραφία:
Κωνσταντίου, Μ., & Κοσμίδου, Μ. (2011). Νευροψυχολογία των μαθησιακών διαταραχών. Αθήνα: Εκδόσεις Παρισιάνου.
Παντελιδάδου, Σ. (2011). Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτική πράξη. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο.
Παπαδάτος, Γ. (2010). Ψυχικές διαταραχές και μαθησιακές δυσκολίες. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg.

Επιστημονικά άρθρα τα οποία αναρτώνται στην πλατφόρμα του μαθήματος.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Annals of dyslexia
Behavioral Disorders
British Journal of Learning Disabilities
Dyslexia
Educational Research
Intervention in School and Clinic
Journal of Applied Behavior Analysis
Journal of Applied School Psychology
Journal of Early Intervention
Journal of Learning Disabilities
Learning Disability Practice
Learning Disability Quarterly
The Dyslexia Review Journal
The Journal of Special Education.
Topics in Early Childhood Special Education
International Journal of Disability, Development and Education
International Journal of Special Education
Remedial and Special Education

© 2020 psy.uowm.gr