ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΙΝΗΤΡΩΝ

4ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΥΕ308
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. Να κατανοούν τις κλασσικές και σύγχρονες θεωρίες των κινήτρων, καθώς και τους τρόπους μελέτης και τους τύπους έρευνας,
3. Να γνωρίζουν τις θεωρίες κινήτρων που συνδέονται κυρίως με τη μάθηση και την εκπαιδευτική διαδικασία,
4. Να συζητούν κριτικά για τη σημασία της επίδρασης των ακαδημαϊκών
συναισθημάτων σε γνωστικές διεργασίες και γενικότερα στην επίδοση των μαθητών/τριών,
5. Να διακρίνουν τα διαφορετικά είδη των στόχων κατά την μαθησιακή διαδικασία και την επίδρασή τους στην δέσμευση και εμπλοκή των μαθητών/τριών στη μάθηση,
6. Να κατανοούν τη σημασία των ψυχοσυναισθηματικών διαστάσεων του κλίματος
της τάξης και πώς προάγουν το έργο του/της εκπαιδευτικού

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
5. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
6. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
7. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Περιεχόμενο μαθήματος

Οι αιτίες της συμπεριφοράς και τα κίνητρα. Κίνητρα και γνώση. Κίνητρα και δράση. Ψυχολογία κινήτρων. Ορισμός και είδη κινήτρων. Μέθοδοι μελέτης κινήτρων. Ιστορική αναδρομή. Βιολογική και φυσιολογική βάση των κινήτρων. Θεωρίες κινήτρων: ψυχαναλυτική, ανθρωπιστικές, συμπεριφορικές, διέγερσης/αρίστου επιπέδου. Η θεωρία του κινήτρου επίτευξης. Γνωστικές Θεωρίες: Η θεωρία του πεδίου του Lewin. Θεωρίες γνωστικής συνέπειας και αιτιακών αποδόσεων. Εφαρμογές των θεωριών αιτιακών αποδόσεων στην εκπαίδευση. Αιτιακές αποδόσεις στις διαπροσωπικές σχέσεις και στην παθολογική συμπεριφορά. Κίνητρα και βούληση. Ο εαυτός ως πηγή κινήτρου. Πιο αναλυτικά:

• Εισαγωγή στην έννοια των κινήτρων
• Τρόποι έρευνας και μελέτης των κινήτρων
• Ιστορικές θεωρίες κινήτρων
• Θεωρίες προσδοκίας – αξίας για τα κίνητρα
• Θεωρία του κινήτρου επίτευξης
• Θεωρία των αιτιακών αποδόσεων
• Αιτιακές αποδόσεις και εφαρμογές στην εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία
• Τα εσωτερικά και εξωτερικά κίνητρα
• Θεωρία του αυτοπροσδιορισμού
• Θεωρία του ελέγχου-αξίας και η έννοια των ακαδημαϊκών συναισθημάτων
• Θεωρία προσανατολισμού των στόχων
• Η επίδραση των στόχων στα κίνητρα μάθησης
• Το κλίμα της τάξης: Αποτελεσματικό περιβάλλον μάθησης
• Η έννοια της δέσμευσης

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 30
Συγγραφή Εργασίας 15
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 6
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 30
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτές εξετάσεις (σύντομων ή εκτεταμένων απαντήσεων).

Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Δημητροπούλου, Π. (2013). Σχολικές τάξεις και διαφοροποιημένη διδασκαλία: προϋποθέσεις για τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού περιβάλλοντος μάθησης. Στο Δ. Φιλιππάτου & Σ. Παντελιάδου (Επιμ.), Διαφοροποιημένη διδασκαλία: Θεωρητικές προσεγγίσεις και εκπαιδευτικές πρακτικές (σελ. 121-148). Αθήνα: Πεδίο.
Eggen, P. D., & Kauchak, D. P. (2017). Εκπαιδευτική Ψυχολογία. Νέοι ορίζοντες στη μάθηση και τη διδασκαλία. (Επιμέλεια: Π. Δημητροπούλου Μετάφραση: Κ. Λυκιτσάκου & Α. Μπακοπούλου). Αθήνα: Κριτική.
Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2012). Τα κίνητρα στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2012). Ψυχολογία Κινήτρων. Αθήνα: Πεδίο.
Maslow A. H. (2011). Κίνητρα και προσωπικότητα. Αθήνα: Αιώρα
Schacter, D. L., Gilbert, D. T., & Wegner, D. M. (2012). Ψυχολογία (Επιμέλεια: Σ. Βοσνιάδου). Αθήνα: Gutenberg.
Schunk, D. H., Pintrich, P., & Meece, J. (2010). Τα κίνητρα στην εκπαίδευση (Επιμέλεια: Ν. Μακρής & Δ. Πνευματικός). Αθήνα: Gutenberg.
Weiner, B. (2013). Human motivation. Psychology Press

© 2020 psy.uowm.gr