ΣΥΝΕΞΕΛΙΞΗ ΝΟΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ

4ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΥΕ307
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ, ΕΜΒΑΘΥΝΣΗΣ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. να γνωρίζουν τον κλάδο της εξελικτικής ψυχολογίας και να συζητούν την εξελικτική προσέγγιση ψυχολογικών φαινομένων,
2. να κατανοούν και να είναι σε θέση να περιγράφουν και να αναλύουν την διαπολιτισμική προσέγγιση της ψυχολογικής έρευνας,
3. να κατανοούν και να συζητούν κριτικά ερμηνευτικά πλαίσια και ερευνητικά δεδομένα που περιγράφουν την αλληλεπίδραση νόησης και πολιτισμού,
4. να αναλύουν κριτικά πολιτισμικούς και κοινωνικούς παράγοντες και την επίδρασή τους στην νόηση.

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
5. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
6. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
7. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
8. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Περιεχόμενο μαθήματος

Το μάθημα αυτό πραγματεύεται θέματα που εντάσσονται σε διαφορετικούς τομείς της παραδοσιακής ψυχολογίας και μελετά τα ζητήματα αυτά από εξελικτική σκοπιά. Στόχος του μαθήματος είναι να προσφέρει στους/τις φοιτητές/τριες μια διαφορετική προοπτική˙ την κατανόηση της ανθρώπινης νόησης και του πολιτισμού ως μια διαδικασία συν-εξέλιξης. Στα πλαίσια του μαθήματος αυτού συζητούνται θεωρίες και ερευνητικά ευρήματα από την αναπτυξιακή και την γνωστική ψυχολογία, η πολιτισμική εξέλιξη, ευρήματα της συγκριτικής ψυχολογίας και της εξελικτικής ανθρωπολογίας.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:

● Κατά την διδασκαλία
● Κατά την διάρκεια των εργαστηριακών ασκήσεων
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 30
Συγγραφή Εργασίας 15
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 6
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 30
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:

1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η
έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτή εργασία ή γραπτές εξετάσεις.


Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Boyer, P. (2008). Και ο άνθρωπος έπλασε τους Θεούς. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Βάνιας.
Buss, D. (2019). Evolutionary psychology: The new science of the mind (6th edition).Psychology Press.
Dennett, D. (2007). Απομυθοποίηση. Καταρρίπτοντας τον μύθο της θρησκείας. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Βάνιας.
Eriksen, T. H. (2007). Μικροί τόποι, μεγάλα ζητήματα: μια εισαγωγή στην κοινωνική και πολιτισμική ανθρωπολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Mithen, S. (2010). Η Προϊστορία του νου. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Βάνιας
Whitehouse, H. (2006). Τύποι θρησκευτικότητας. Μια γνωσιακή θεωρία της μετάδοσης θρησκευτικών αντιλήψεων. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Βάνιας.
Workman, L., & Reader, W. (2014). Evolutionary psychology. Cambridge University Press. Wright, R. (1999). O άνθρωπος, το ηθικό ζώο. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
Καραμούζης, Π., 2015. Η κοινωνιολογία της θρησκείας μεταξύ εκπαίδευσης και κοινωνίας. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/3723
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Annual Review of Developmental Psychology
Behavioral and brain sciences
British Journal of Developmental
Psychology Child Development
Child Development
Perspectives Cognition
Cognition and Emotion Cognitive
Development
Cognitive Psychology
Cognitive Science
Death studies
Developmental
Psychology
Developmental Review
Developmental Science
European Journal of Developmental
Psychology Evolutionary Psychology
Frontiers in Psychology Human
Development
Infant and Child Development
Infant Behavior and Development
International Journal of Behavioral
Development Journal of Applied
Developmental Psychology Journal of Beliefs and Values
Journal of Cognition and
Development Journal of Cognition and Culture
Monographs of the Society for Research in Child
Development Perspectives on Psychological Science
Religion, Brain & Behavior
Social Development

© 2020 psy.uowm.gr