ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΑΙ Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΠΕΝΘΟΥΣ

4ο εξάμηνο

Κωδικός Μαθήματος Ψ-ΕΕ603
Εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας 3
Πιστωτικές μονάδες (ECTS) 4
Τύπος μαθήματος ΕΜΒΑΘΥΝΣΗΣ
Προαπαιτούμενα μαθήματα ΟΧΙ
Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές erasmus ΝΑΙ
Ηλεκτρονική σελίδα μαθήματος (url) https://eclass.uowm.gr/modules/auth/courses.php?fc=53

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με το τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να είναι σε θέση:

1. να κατανοούν σε βάθος την έννοια του θανάτου και του υπαρξιακού άγχους θανάτου,
2. να κατανοούν και να συζητούν κριτικά τις επιδράσεις της έννοιας του θανάτου στα άτομα,
3. να κατανοούν τις ψυχολογικές επιπτώσεις ενός επικείμενου θανάτου στον άρρωστο, στους φροντιστές του και στους επαγγελματίες υγείας,
4. να γνωρίζουν τα στάδια του πένθους και πώς αυτό εκδηλώνεται σε παιδιά και ενήλικες.

Γενικές Ικανότητες

Οι φοιτητές/-τριες αναμένεται να αποκτήσουν τις εξής δεξιότητες:

1. Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με την χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
2. Αυτόνομη και ομαδική εργασία
3. Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
4. Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
5. Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
6. Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
7. Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
8. Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Περιεχόμενο μαθήματος

Το μάθημα αυτό πραγματεύεται την έννοια του θανάτου και του αντίκτυπου που μπορεί να έχει ο θάνατος στις ζωές των ανθρώπων. Ανάμεσα στα ζητήματα που θα συζητηθούν είναι:

● οι σκέψεις για τον θάνατο και το υπαρξιακό άγχος θανάτου,
● οι σκέψεις για τον θάνατο και η επίδραση τους στις πεποιθήσεις, τις στάσεις και την συμπεριφορά του ανθρώπου,
● ο επικείμενος θάνατος και η διαχείρισή του από τον ίδιο τον ασθενή, την οικογένειά του ή και τους φροντιστές του,
● ο επικείμενος θάνατος και η διαχείρισή του από επαγγελματίες υγείας,
● ο αντίκτυπος που έχει ένας θάνατος κοντινού ανθρώπου,
● το πένθος – τα στάδια του πένθους,
● η διαχείριση του πένθους στα παιδιά,
● η διαχείριση του πένθους σε ενήλικες και ηλικιωμένους.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι - Αξιολόγηση

Τρόπος παράδοσης
Πρόσωπο με πρόσωπο
Χρήση τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνιών
Χρήση Τ.Π.Ε.:
● Κατά την διδασκαλία
● Στην επικοινωνία με τους/τις φοιτητές/τριες
Οργάνωση διδασκαλίας
ΔραστηριότηταΦόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Μελέτη και Αναλυτική Βιβλιογραφία 30
Συγγραφή Εργασίας 15
Προετοιμασία Παρουσίασης της Εργασίας 6
Προετοιμασία για τις εξετάσεις 30
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 120
Αξιολόγηση φοιτητών
Οι φοιτητές/τριες αξιολογούνται:
1. στη διάρκεια των μαθημάτων
2. στην συγγραφή και παρουσίαση εργασιών/ ασκήσεων (ατομικών ή ομαδικών). Τα θέματα των εργασιών, η ημερομηνία παράδοσης, η έκταση της κάθε εργασίας και τα ακριβή κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/την διδάσκοντα/ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.
3. στο τέλος του εξαμήνου με γραπτή εργασία.


Τα κριτήρια αξιολόγησης ανακοινώνονται από την αρχή του εξαμήνου προφορικά από τον/ την διδάσκοντα/ -ουσα και αναρτώνται στην πλατφόρμα e-class ως μέρος των οδηγιών του μαθήματος.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία
Aries, P. (2006). Ο Άνθρωπος ενώπιον του Θανάτου (2ος τόμος): Ο Εξαγριωμένος Θάνατος.
Αθήνα: Εστία.
Aries, P. (2009). Ο Άνθρωπος ενώπιον του Θανάτου (1ος τόμος): Η Εποχή των Κοιμώμενων.
Αθήνα: Εστία.
Kubler-Ross, E. (2019). Πλησιάζοντας τον θάνατο. Αθήνα: Εκδόσεις Ίκαρος.
Σιδέρης, Ν. & Σιδέρης, Α. (2020). Απώλεια - Πένθος - Κατάθλιψη. Πάθος και Λύτρωση - Δοκίμιο για την τέχνη του αποχαιρετισμού. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
Death studies
Journal of Beliefs and Values
Perspectives on Psychological Science Religion, Brain & Behavior

© 2020 psy.uowm.gr